2023-04-12

Vardag igen

 

Vi tog en havspromenad på morgonen jag och Ixa. Och hon älskar havet lika mycket som matte, förutom att bada i det då. Men det kanske det blir ändring på när värmen stiger i sommar.

När vi kom tillbaka plockade bort de få påsksakerna som jag hade plockat fram till påsk, för nu är den över för denna gång. 

Bytte sängkläder och startade en maskin med de gamla. De torkade väldigt fort igår, för det blåste en del.

Satte en bröddeg för sista frallan tog vi till frukosten. Jag hittade ett recept hos "Bara en kaka till" det här. Men jag ändrade lite i min deg. Jag hade en halv deciliter fiberhusk i min och fick då öka på med vätskan också.

Sedan fick jag se att färskspenaten inte såg för rolig ut längre i kylskåpet. Inget man kunde garnera tallriken eller salladen med längre. Men ha den i en omelett funkade utmärkt.

Hade sett på instagram för ett tag sedan i flödet ett enkelt recept med stora tortillabröd. Så jag testade att göra en tortillapaj av det som jag kom ihåg av det i huvudet. Det blev helt okej och ätbart.

Eftermiddagen spenderade vi på takterrassen. Vi satt i solen och njöt, för i skuggan var det lite väl svalt tyckte jag. Sedan grillade vi lite korv i vår rostiga "typ" 🤔 vedkase.

Efter tv:n när det var dags att hoppa i säng, upptäckte vi att vi hade en stor fluga inne. Ixa blev jättetossig när vi skulle försöka få en träff på den med flugsmällan. Så det tog ett bra tag innan hon kom till ro och somnade in sedan. Minsta lilla ljud som hördes utanför fönstret reagerade hon på. Snabbt som blixten reste hon sig upp och stod och morrade rakt ut i mörkret. Det som är lite komiskt, är att när det är dag så jagar hon allt som flyger när hon är ute.

Mysig morgonpromenad.


Hade glömt bort att jag torkade brödkanterna i ugnen, efter jag gjorde smörgåstårtorna.


Gratis ströbröd, check på den ✔.


Jag fick ta två stora tortillabröd till min form. Sedan fyllde jag dem med delade körsbärstomater, färskspenat, purjolök, fetaost, salt, pizzakrydda och pizzaost. Vispade ihop 6 st. ägg och hällde på. In i ugnen på 175 grader i 25 minuter eller till man ser att äggstanningen inte är rinnig.


Ett provsmak och det gick att äta.


Märkliga lågor som for hit och dit i vinden. Sedan en rök som kittlade i näsan med. Ingen hit med öppen eld tyckte Ixa.


Men korven ville hon gärna ha ett provsmak av när den var klar.


Så smidigt bröd.



Som blev väldigt saftigt och gott.

16 kommentarer:

  1. Tortillapajen ser jättegod ut. Den ska jag göra, tror jag har några frysta bröd. Jag torkade också brödkanterna efter smörgåstårtan så nu har jag ströbröd ett bra tag framöver. Inget får förfaras!
    Må gott i paradiset.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju stoppa vad som helst i pajen och den var så enkel att göra.
      Nej försjutton, här kastas inget 😉. Jag gjorde din smörgåstårta och den gick hem hos alla.
      Det gör vi.
      Ha en fin och bra dag du med.
      Kram

      Radera
  2. Ser väldigt gott ut, både tortillabröd och vanligt bröd. Hembakat är hembakat !!!! Mums ! Så smart av dig att torka brödrester till ströbröd . Här går sådant åt till fåglarna utanför knuten, framför allt fasantuppen. Kram från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hembakat smakar alltid bäst.
      Bra att ditt bröd inte slängs i alla fall 👍.
      Kram

      Radera
    2. Hembakat smakar alltid bäst.
      Bra att ditt bröd inte slängs i alla fall 👍.
      Kram

      Radera
  3. Vilken kock du är!! Impad som alltid. Tortillapajen bara måste jag testa. OCH Ixa sen, bra med vakthundsinstinkerna där. SÅ fin eldstad ni har på er terrass! Kram från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker om att vara i köket.
      Det är helt okej om hon är. Men hon får inte bli nojig på flugor 🤣.
      Liten och rostig, men den håller nog ett tag till.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! Sköna dagar ni har, och så mycket gott ni äter! Nybakat bröd och den pajen ser delikat ut! Tycker Ixa låter som en exemplarisk vakthund! KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagarna är toppen nu.
      Sällan jag köper bröd, bakar det själv istället. Jag gillar att vara i köket.
      Det får vi hoppas att hon blir. Men då kan hon inte bli skrämd av en fluga 🙈🙊😁.
      Kram

      Radera
    2. Dagarna är toppen nu.
      Sällan jag köper bröd, bakar det själv istället. Jag gillar att vara i köket.
      Det får vi hoppas att hon blir. Men då kan hon inte bli skrämd av en fluga 🙈🙊😁.
      Kram

      Radera
  5. Tortillapajen såg verkligen god ut och det bästa är att man kan ju variera helt utifrån vad som finns hemma.
    Smart att göra eget ströbröd. Det har jag aldrig testat.

    Önskar en god onsdagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra att man kan.
      Något som min mamma alltid gjorde förr. Alla brödbitar torkades och sedan mortlade man det till ströbröd.
      Detsamma
      Kram

      Radera
  6. Hej! Kan jag få ditt recept på dit goda bröd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klicka på ordet här i fetstil i min text. Så kommer du till receptet.

      Radera
  7. Så god pajen ser ut. Blev väldigt sugen på att testa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra 👍.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.