2023-04-02

Lördagen gick den med

 

Lika varmt igår på morgonen fast utan någon direkt vind eller blåst då. Så en mera ordningsam promenad i kopplet blev det.

Precis som när jag brukar springa tidigt på morgonen och lägger märket till andra morgonpigga motionärer som jag själv. Så nu när det blivit tidiga hundpromenader, så är det morgonpigga hundmänniskor som jag lägger märket till.

Har en tex. som kommer på sin el-sparkcykel med värsta strålkastaren på sin hjälm och hunden springandes bakefter (som jag inte tycker är okej). En dam som alltid rastar sin hund, iklädd morgonrock ute på allmänningen vid oss 🙈. Och sedan vi alla andra som bara går en runda med hunden i koppel eller lös bredvid sig eller framför.

Sedan har vi polisen Guardia Civil som kommer krypandes på vägen. Som man kanske möter både en eller två gånger om man har tur, och det känns tryggt.

Gubben hörde igår att en av våra äldre (äldre en oss alltså) grannar hade blivit rånad på gatan utanför vid oss. Om det var dag eller kvällstid förtäljde inte historien. Men en karl hade knuffat till henna och tagit hennes väska. Hon föll omkull och bröt sin arm i fallet.

Blev visst ett litet sidospår som jag hamnade på nu 🙄. Så vad hände resten utav lördagen.

Jo, gubben blev en behjälplig rörmokare åt grannen, och försvann ett par timmar. Jag själv fixade lite inomhus, rastade Ixa och slappade tills han var tillbaka. 

Då gick jag till La Zenia och skulle ha ett särskilt sorts tvättmedel som jag började köpa när vi köpte ny tvättmaskin. Klockan hade hunnit blivit eftermiddag, så det kryllade av människor där på Boulevarden. Jag brukar ju alltid ta en liten sväng genom de butiker jag gillar också. Men igår blev det tvärstopp efter jag varit inne på Zara. Jag orkade inte trängs med en massa folk.

Så raska steg till Alcampo och tvättmedlet. Men där blev jag snål, eller inte 🤔. Men jag tänkte till mer än en gång, när jag såg priset på tvättmedlet som jag skulle köpa. Nej, nu köper jag ett annat på Mercadona nästa gång vi handlar.

Tomhänt gick jag inte från Alcampo. Utan jag kom hem med två stycken fat som jag ska ha som odlingsfat till min krasse och mina ärtskott.

Vi åt på takterrassen när jag kom hem och satt i solen och njöt tills det var dags för Ixa att få sin mat. Efter hon ätit tog gubben en promenad med henne och jag fixade till i köket och ordnade med kaffet så det var klart när han kom tillbaka.

Det blev Let´s Dance som vi tittade på när vi satte oss vid tv:n och tog kväller.


Snart ljust när vi var på väg hem igen.


Kanske ett onödigt köp, men 2,25€ st. kändes inte så det sved i plånboken precis.



Gubben hade med sig två pocketböcker som han fick utav grannen.

8 kommentarer:

  1. Det är ju påsklov nu och jag la också märke till hur mycket folk det är här. Långa bilköer igår på väg till Zenia Boulevard (förmodligen) när vi gick till marknaden. Nu får man hålla sig hemma en vecka till de har åkt, om man inte är uppe i ottan som du dvs. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu ökas det på med människor när påsklovet är.
      En jäkla tur att jag är så morgonpigg då 😉🤣.
      Kram

      Radera
  2. Hej Carin! Damen på hundpromenad i morgonrock skulle kunna vara jag. Hahaha! Jag är väldigt morgontrött! Det där med hundägare emellan ska vara väldigt viktiga social tillfällen under dagen. Boken "Berätta aldrig det här" om Karin Boisens uppväxt är väldigt bra!! Obehagligt med rånet... fattar inte vad det är för fel på folk som gör sådana saker!! Blir ARG!! Skönt att polisen visar sig på gatorna. KRAM Anna Channal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man nickar när man går förbi samma hundägare var och varannan morgon. Men jag stannar aldrig så att Ixa ska hälsa eller leka med någon annan hund.
      Har hört att den boken ska vara bra.
      Ja, det är obehagligt när det händer. Och det är väldigt sorgligt att det finns sådana människor. Ja man blir arg och förbannad.
      Det är faktiskt väldigt skönt att se polisen cirkulera på gatorna.
      Kram

      Radera
  3. Så rastar man absolut icke en hund för den ska ha möjlighet att påverka takten. Suck säger jag bara.
    Obehagligt med rånet men det händer tyvärr mycket sådant. Vilken otur att kvinnan ifråga dessutom skadade sig. Vad är det för fel på folk...

    Önskar en fin söndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag håller med dig fullt ut.
      Ja det gör ju det överallt, och tråkigt när de ger sig på äldre försvarslösa med.
      Hoppas din söndag har varit bra.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin,
    Men usch så läskigt med rånet. Jag blir skogstokig när jag hör om kriminella som går på äldre. Men så har det ju blivit nu, även i Sverige. Så kul med lite böcker. Denise Rudbergs elegant crime serie om Marianne Jidhoff är beroendeframkallande. Brotten är fristående men Jidhoffs liv utvecklas genom serien så jag rekommenderar att läsa dem från början.
    Ha en riktigt fin dag!
    Varm kram,
    Anneli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man förbannad när det händer, och det är nog vanligt överallt numera, tyvärr.
      Okej, men det blir nog lite svårt 🤔, eftersom jag får pocketböckerna 🙄 och inget som jag kan hitta här i någon butik.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.