2023-08-11

Hot

 

När jag och Ixa kom ner till Punta Prima rondellen, tog vi inte gångbron över N332:an. -Nej, vi sneddade rakt över vägen istället, för det fanns inte en bil i sikte.

När vi kom över vägen tänkte jag, vi ger gång och cykelvägen in till Torrevieja en chans till. Jag gick ju den för ett tag sedan med Ixa, men i motsatt riktning. Och det var ingen kul väg alls att gå med all trafik jäms med N332:an som var. Och alla cyklar på gångvägen med.

Men igår var det lugnt på bilar, mopeder, cyklar och elsparkcyklar. Så vi knatade sakta in mot Torrevieja. När vi kom ner till Mar Azul vek vi in där och ner mot havet.

När vi kom ner till havet fortsatte vi inte mot Torrevieja utan vi vände nosarna hemåt istället. Vi gick ända bort till Punta Prima beach, och där vek vi av upp mot N332:an igen och gångbron. För nu när vi kom upp till vägen var det som vanligt, det var massor av trafik på den.

När vi kom hem var de vanliga sysslorna som gjordes innan vi tog tag i torsdagen.

Det var dags att fylla på kylskåpet igen. Så vi gjorde likadant som vi gjorde förra veckan. Jag gick till affären och slog sedan en signal till gubben när jag var klar. Så kom han och hämtade mig.

Igår var det varmt som tusan med. Värmen steg hela tiden under dagen och luftfuktigheten var skyhög med. Så värmen var rätt påtaglig.

Det var bara att duscha och dricka en massa vatten under dagen. Och det gjorde vi uppe på takterrassen för där fläktade det med. 

Men natten blev en stekhet natt som de kallas för. Du kan läsa här.


Den här rundan åt det här hållet kommer vi nog gå fler gånger.


Sedan stannade vi och drack vatten och kollade in läget.


Men ingen trängsel på vägen som är skönt.


Sedan knäppte vi kort på soluppgången.


Och någon passade på att ta ett svalkande dopp.


Som sagt var, så var det varmt igår.


Och det sjönk inte så värst mycket kvällstid heller.



Det var visst den varmaste dagen med en skyhög luftfuktighet.

10 kommentarer:

  1. Nej fy! Stackars er! Jag som inte gillar när vår svenska sommarvärme går över 25! Här är 15 just nu, solen skiner och det verkar som Hans har dragit sig tillbaka eller rent av gått upp i rök. Perfekt tycker jag.
    Hoppas ni får normal temperatur snart igen.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har vi som det ska vara denna årstid lite över 30 grader. Men luftfuktigheten har inte sjunkit så nämnvärt ännu. Men den går sakta neråt den med. Så det var väldigt kladdigt i morse på morgonpromenaden.
      Såg på nyhetsmorgon att Hans sakta men säkert börjar att försvinna nu.
      Kram

      Radera
  2. Värma dagar kan jag ta utan problem men varma nätter är inte lika roliga. Söderöver väljer vi alltid boende med AC för på natten vill jag ha det svalt eller i alla fall drägligt. Många gånger så tycker jag att den höga luftfuktigheten ställer till det mer än värmen faktiskt, eller så är det kanske en kombination.
    Här har vi hösttemperaturer fortfarande och det känns väldigt tråkigt tycker jag.

    Önskar en fin fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värmen blir ju mer påtaglig när luftfuktigheten är skyhög. Jag är glad att vi använder våran AC på nätterna i sovrummet. Men vi har den på 27 grader och det känns kallt tycker vi.
      Hösten har nog kommit för att stanna nu hemma i Sverige, tyvärr.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Jag vill inte ha så där varmt men lite varmare än 12 grader hade inte varit så dumt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vädret är tyvärr inget man rår över. Men jag föredrar lite svalare temperaturer med. I alla fall lägre luftfuktighet om jag måste välja.

      Radera
  4. Luftfuktigheten är verkligen det som den stora skillnaden. Vi har 40,7 grader just nu, och med en luftfuktighet på 23% så är det inte så illa som "det låter". Blir ett dopp i poolen strax. Igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft extremt hög luftfuktighet här nu ett tag. Det hör inte direkt till vanligheterna här hos oss heller.
      Låter toppen med ett dopp.

      Radera
  5. Här behöver man verkligen inte oroa sig för värme, och något svalkande dopp är det nog ingen som vågar sig på.
    Temperaturerna hos er är för höga för min smak, men solen hade jag inte tackat nej till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att det redan börjat blivit höst i Sverige.
      Förstår att du saknar solen.
      För snart är mörkret där och man vill ju vara fulltankad av d-vitaminer då 😉.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.