2023-08-31

Stod inte på mig

 

Efter morgonpromenaden, frukosten, datorhäng och en dusch. Gick jag iväg bort till specsavers för att göra en synundersökning och beställa nya glasögon.

Sist jag bytte glasögon var 2019 och mina glas börjar bli väldigt repiga nu. Det är irriterande för glasögon känns aldrig rena för reporna som blivit.

Synundersökningen gick bra och synen hade knappt försämrats någonting sedan jag var där sist. 

Sedan skulle man välja bågar som kan vara värsta scenariot tycker jag. Men jag hade tänkt ett par svarta bågar igen (hade det innan de jag har nu). Började att kolla efter svart i alla hyllrader, och vad ser jag. -Jo, ett par svarta bågar som bara kostar 29€ 🙈.

Provar dem och blir glad för jag gillar dem. Tänk att det gick så snabbt att välja denna gång och billiga var de med, tänker jag när jag går till kassan med dem.

Vet ni vad expediten säger till mig när jag lämnar fram dem. De här bågarna kan jag inte ge dig någon rabatt på priset, då blir det fullpris. -WHAT 😦. Väljer du en båge för 89€ blir priset med rabatt 198€. 

Okej, men det finns inga svarta bågar för det priset svara jag henne. Jag kan hjälpa dig om du vill hitta snarlika svarta bågar för 89€. -JA, det vill jag. För jag kan inte se någon svart båge där borta där bågarna hänger, för det priset.

Då går hon bort och öppnar en låda som finns där bågarna hänger. Och i den ligger hur mycket bågar som helst. Hon får fram ett par svarta för 89€ och jag provar dem. De är okej de med tycker jag, och säger jag tar dessa då.

Kommer fram till kassan och ska betala (för det gör man innan man fått sina glasögon). Då ber hon om ursäkt och säger att hon sagt fel pris till mig. Det blir 290€ istället för 198€. -Va, men du sa ju. Sedan orkade jag inte mer. Förstod att det skulle bli en diskussion som är för svår för mig att reda ut på spanska och engelska. -Ja, så jag betalade och gick sur där ifrån.

Skulle ni ha tjabblat vidare och stått på er även om ni var dåliga i språket?


Fiskare nere på La Zeniastranden.


Lite gråmulen morgon som ändrade sig framåt dagen.


Det blev pannkakor över så det blev crepes med svamp i till middag.


Oliver som håller på att mogna.


Tyckte det såg ut som kaktusen hade huggtänder.



Maria och Magnus kom förbi en sväng på kvällen. Och kolla vad mycket gott som fanns i påsen som vi fick av dem.

12 kommentarer:

  1. Det där lät inte riktigt bra med glasögonen. Dåligt hanterat av dem tycker jag. Hoppas att du blir nöjd ändå. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glasögonbågarna var det inget fel på som hon hittade i lådan. Men sättet att hantera mig (kunden) på var superfel. Och dyrare blev det med 😠.
      Kram

      Radera
  2. Jag skulle också bli ställd i en situation där jag inte behärskar språket, t ex franska. Om jag tänker igenom innan kan konversationen flyta på men om det händer något oväntat blir jag ställd. Mums vad dina crêpes ser goda ut. Pannkakor med sylt o grädde är inte riktigt min grej.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig.
      Crêpesen blev väldig goda med trattkantareller i.
      Gillar pannkakor med sylt och grädde. Men blir lite som när man äter våfflor. Det tar stopp rätt fort för att det blir för mäktigt.
      Kram

      Radera
  3. Jag är en sån som inte ger mig! Du skulle bett att få prata med chefen. Det brukar ta skruv. Även med knaggligt språk! Räta på ryggen och gå tillbaka. Varför ska du ge dig?
    Lycka till!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är den damen som är lite boss där i butiken.
      Så jag står över det här nu. Känns lite märkligt att komma tillbaka nu när jag redan har betalt. Det skulle ha varit där och då jag slagit näven i disken. Men tyvärr så gjorde jag inte det.
      Tack för peppet ändå 😊.
      Kram

      Radera
  4. Det är svårt när en fastnar i sånt där tycker jag. Vill ju inte vara besvärlig och fel kan alla göra. Tror nog jag gjort som du, accepterat. Även om jag inte tycker den skötte det där särskilt snyggt! Jag har själv råkat säga fel pris, men då har jag stått för det. Alla kanske inte resonerar så, det är kanske också en kulturfråga. Hoppas du i alla fall blir nöjd och även om det blev dyrare än du trodde så är det ju fortfarande ett väldigt lågt pris för ett par glasögon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, hon hade ingen kund mindre alls, tyvärr.
      Inte alls fel på bågarna som hon tog fram och jag blev nöjd med dem.
      Jo, jag vet att det är ett billigt pris för glasögonen för att vara progressiva sådana med.
      Det är bara att bita i det sura äpplet och gilla läget den här gången.

      Radera
  5. I en svensk butik hade jag inte vikt en tum men frågan är om jag på ett annat språk hanterat det. En säljare är skyldig att stå för ett angivet pris om det inte är uppenbart att det är fel. Den diskussionen är lättare att ta. Kanske gäller inte samma köpregler i Spanien heller. Slutsumman var ju ändå okej så jag hoppas att du blir nöjd. Just Specsavers tycker jag har erbjudanden som inte är helt lätta att förstå och de har fått kritik för det.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det hade inte jag heller gjort.
      Jag tror nog det är samma köpregler här som hemma i Sverige.
      Okej, det har jag inte läst att de fått kritik.
      Kram

      Radera
  6. Jag hade nog också gett upp om det hade blivit kämpigt med språket...men det hade retat mig ett tag
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väldigt butter på hemväg. Men sedan gick det över som tur är.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.