2023-08-27

Myslördag

 

Vi gick iväg upp mot Villamartin på morgonpromenaden. Och när vi kom dit så fick Ixa välja kanalvägen eller ner mot havet. Hon valde kanalvägen denna gång (fler dofter åt det hållet).

 Det började att ljusna så smått när vi började att gå utmed kanalen. Solen kommer inte upp förens vid 07.30 nu. Så morgonpromenaden blir att gå i mörkret ett tag. Men det gillar både jag och Ixa, så det är inga problem.

På allmänningen uppe i Villamartin sprang det mängder av samma sort som vi skulle grilla på kvällen (kanin). Märkligt egentligen, jag tycker kaniner är så söta och goa. Men jag har inga problem att äta dem 🙈🙊. Men sniglar och bläckfisk är ju rätt charmiga eller t.o.m. lite vackra. Men där räcker det med att titta på dem. För det är inget som går att svälja för mig. Det åker hiss upp och ner i mitt svalg om jag försöker. -Nu kom jag på ett skaldjur som många inte gillar. Musslor, och de är varken charmiga eller ser aptitliga ut. Möjligtvis skalet som kan vara vackert. Men de slinker ner som ingenting om det bjuds. Hmmmmm 🤔, ja sån är jag.

Jag tog inte någon sväng runt marknaden utan höll mig hemma. Så det blev takhäng i stort sett hela långa dagen. Jag lade mig i en solstol i skuggan och tog en skön powernap. Sedan spelade vi lite spel och löste världsproblem gubben och jag. På kvällen blev det grillad kanin och smashad potatis till middag. När mörkret kom letade vi upp en film på Netflix innan vi gick och lade oss.


Sakta (nej rätt fort) övergick mörkret till ljus morgon.


Och vips så var den uppe. Den stora värmande och runda solen.


I väntan på att maten ska bli klar.


Sedan högg vi in på kaninen.


Plockade ner några färska fikon.


Bodil och Isabel åker då och då till den belgiska kusten för att i hemlighet engagera sig i en affär. När Isabel försvinner verkar allt peka på ett brott. Makarna kommer till Belgien och Bodil blir alltmer insnärjd i sitt nät av lögner.

16 kommentarer:

  1. Önskar er en fin söndag. Kram

    SvaraRadera
  2. Som du skriver ibland är smaken som baken delad och tur är väl det. Bläckfisk, sniglar och musslor och allra helst ostron slinker ner fortare hos mig än man hinner blinka. För kanin blir det ett stort NEJ. Förutom att de är söta att titta på är köttet sött också (har provat) och det går inte. Jag kan inte äta sötpotatis heller
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det verkligen 😁🙊.
      Ostron har jag bara ätit 3 eller 4 gånger i mitt liv.
      Kram

      Radera
  3. Jag har ätit kaninstek en gång. Och det var bland det möraste kött jag ätit. Det nästan smälte i munnen. Så himla gott.
    Sniglar skulle jag aldrig äta.
    Ha en fortsatt fin helg.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker nästan det är som kyckling kött 😃.
      Med sniglar är det stopp här med.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Har mig veterligt aldrig ätit kanin. Under kriget vet jag att morfar och mormor födde upp kaniner till mat. Och skinnen togs tillvara och såldes för att bli pälsar. På foton ser man att mor hade en vit päls när hon var barn.
    Nej sniglar, bläckfisk och ostron äter jag inte. Men alla andra skaldjur älskar jag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min morfar hade kaniner som han slaktade och det var nog bara för eget bruk. Så jag har säkert ätit kaninkött hos morfar och mormor när jag var liten också.
      Kaninskinn värmer nog gott i vinterkylan. Vad min morfar gjorde med skinnet det vet jag inte.
      Det är som jag med skaldjur då.
      Kram

      Radera
  5. Ja kanin är inte så vanligt att äta här i Sverige...men kött som kött egentligen. Låter som en mysig dag i all enkelhet...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är nog inte det. Men här ligger de i kyldisken helt kluvna längs med 🙈.
      Kram

      Radera
  6. Har aldrig ätit kanin och måste säga det känns lite konstigt att göra. Men kossor och grisar går bra och när jag var barn så åt jag hamburgerkött (hästkött).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag åt hästkött på mackan när jag var liten.

      Radera
  7. Kanin kan jag inte äta oavsett hur det smakar. Jag tycker det är ett sällskapsdjur så nej, det går bara inte. Men men det finns ju alternattiv.

    Kram och god söndagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart så gör de ju det.
      Detsamma till dig
      Kram

      Radera
  8. Jag kan inte äta musslor, bläckfisk eller sniglar. Älskar räkor, men kräftor och krabba äter jag inte heller.. haha, jag är en väldigt kräsen person helt klart! Nu äter jag inte kött så kanin äter jag inte heller, och har aldrig smakat heller. Trevlig början på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla är vi olika med maten och tur är väl det.
      Detsamma till dig 😊.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.