2023-08-21

Poff 💥

 

Ingen storartad explosion, men den smällde av i alla fall. -Jo, jag pratar om gubbens gödsel som han har i en petflaska. Han blandar till den själv och denna gång så kanske det blev lite för mycket av gödningen (eller det blev det)😲.

När jag och Ixa kom tillbaka från vår morgonpromenad fick jag se att det var som stänk på staketet. Med en gång tänkte jag. -Jaha, så här lång (kort) tid tog det innan fåglarna inte var rädda för plastormarna längre.

Men när jag sedan skulle öppna grinden och fick se att klinkern innanför var full med prickar också, och sedan lukten på det med. Det luktade som när vi bodde i Sverige och bonden gödslade åkern utanför oss. Ja, då förstod jag och såg flaskan och korken som låg på backen.

Det var ju en jäkla tur att vi inte kom hem precis när flaskan detonerade. För då hade både jag och Ixa varit gödselprickiga.

Så det blev en storstädning i trädgården med vattenslangen för att få bort all gödsel som var småstänkt överallt. Gubben fick sedan ta vattenslangen på taket och spruta där ifrån ner på markisen med. För den var väldigt prickig den med fick vi se.

Så nu blev det svart på vitt. Att av gödsel gör man bomber. Men det vet väl (nästan) alla 😉😁.


Solen håller på att stiga upp.


Alltid skoj att titta på moln och fantisera vad de föreställer. Det här såg jag igår 🙈.


Tänt var det här, vilken misär.


Ny blandning, och lagom är bäst. Eller så är det skottsäker väst och hjälm som gäller i trädgården numera 😂.


Nu ska vi testa att sätta en mangokärna.


Det var bara en som var okej av dem när vi öppnade kärnorna och tog ut den lilla kärnan som man sätter i jord.


Sedan blev den planterad och står på tillväxtbänken.


Middagen igår blev pasta med färskspenat och soltorkade tomater. På topp en massa parmesanost.

15 kommentarer:

  1. Ojdå! Det påminde mig om när jag jobbade på institution och några tjejer hade satt mäsk i PET-flaskor och den exploderade över min kollega och han fick gå runt i institutionens kläder och blev stoppad av polisen på hemvägen för att de trodde att "han-hon" hade rymt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du ser vad hemkok kan ställa till med 😉😁.
      Kram

      Radera
  2. Hjälp! Ja, tur att ni inte var hemma! Sätt flaskan i säkerhet... utifall att!!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det lagom i den så nu ska inger kunna hända 😀.
      Kram

      Radera
  3. Det var krut i det gödslet det! Inte konstigt att det växer så det knakar hos er ;-)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det som är hemligheten med vår växtlighet 😉😂.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! FY VAD LÄSKIGT! Konstgödsel har använts i bomber i flera terrordåd och attacker i världen. Bäst att ha gödningsmedlet någon annanstans.Tur ni inte var hemma. Jag ser alltid figurer i moln. Det fascinerar mig! Ropar på maken och säger: "Ser du draken där uppe?". Han ser oftast ingenting! Cool orm! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet och nu är det lagom av allt i flaskan så nu ska ingenting hända.
      Ja, det är kul att kolla molnen. Alltid ser man något i dem.
      Kram

      Radera
  5. Just det! Jag måste ju också försöka med en mangokärna. Hoppas verkligen att ni lyckas. Visst dröjer det innan frukten kommer, men trädet i en trädgård i vårt område fullständigt dignar av frukt. Tack för youtube-tipset
    Kram från Jessica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu får du ut och köpa en mango så du får en kärna 😉😀.
      Frukt kan det nog dröja innan man får. Men kul om man får ett lite träd till att börja med.
      Kram

      Radera
  6. Oj, vilken tur ni inte var ute när det hände. Tycker molnet föreställer en krokodilmun. Så häftigt med "taggarna". Undrar hur det har kunnat bli så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en himla tur 😀.
      Det är jag som ritat dit taggarna och ögat på molnet för att ni skulle se vad jag tyckte det såg ut som 😁🙊.

      Radera
  7. Vilken explosion :) Jag har gödseln från Bokashi hinkarna ståendes i en stor 5-liters dunk på balkongen. Har klarat mig från liknande. Men ska nog gå ut och släppa ut trycket ur den nu för säkerhetsskull. Hoppas det blir en fin mangoplanta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske bäst du gör 🙈😀.
      Ja, det får vi hoppas på. Men kul om det bara kommer upp något från krukan när man sätter kärnor själv.

      Radera
  8. Gubben min kör med vithal abono universal när han gödslar. Kanske mer krut i de 😂.

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.