2023-10-05

Morötter i överflöd

 

Yepp, så är det. För efter sonen med familj varit här var grönsakslådan full av morötter. För barnbarnen gillade morötter hade vi förstått. Men det blev visst mindre av morotsättandet när de var här. Och mer glass, pizza och pomme istället. 

Så jag var tvungen att hitta på något med morötterna för att minska på morotsberget i grönsakslådan. För finrivna morötter varje dag till middagen tröttnar man på till slut, fast det är nyttigt.

Så jag googlade lite och hittade picklade morötter och syrade morötter. Sedan var det bara att kavla upp ärmarna och börja att skala de och sedan skiva och grovriva dem.

Picklade morötter var inte några konstigheter att fixa till. En ett, två, tre lag som kokades samman och sedan ner med morötterna i en burk och på med lagen och stänga locket.

Syrade morötter fanns det en miljon (tog nog i en aning där 🙊) olika recept på. Men jag hittade ett på snabbsyrade morötter. Jag hittade det receptet här.



Det togs sin lilla tid att skala och riva över 1 kg morötter. 



Jag fick dela upp mina syrade morötter igår kväll. För det hade redan börjat att processa i den första burken jag klämt ner dem i. Så att det runnit ut vätska på bänken. Och man vill ju inte ha en morotsbomb i köket.

13 kommentarer:

  1. HAHA, inte minsta förvånad att det blev mer glass, godis och läsk än morötter då de små var hos er. HIHI. Så bra att du kunde ta tillvara de morötter ni hade på så bra sätt. Ibland gör jag denna rätt, växte upp med den och älskde den som barn. Tycler om den än idag, du kanske också minns den? Lenas spagettisås heter denhttps://www.matklubben.se/recept/lenas-spaghettisas-18544 Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det semester så är det 👍.
      Tack för den länken.
      Kram

      Radera
  2. Jag hade också alldeles för mycket morötter, så jag rostade en del i ugnen med olja och chiliflakes, sen bakade jag morotsfrallor från ett recept av Fredriks Fika, och de är sååå goda och saftiga, luftiga och stora blir de.
    Syrade såg också gott ut, ska komma ihåg det till nästa överskott av morötter :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yvonne heter jag

      Radera
    2. Halloj Yvonne 😀.
      Det där receptet ska jag leta upp för det lät jättegott.
      Tack.

      Radera
  3. Morotskaka är inte ogott heller. 😉 Det är bra med Google att man kan hitta så mycket tips och recept. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morotskaka är inte dumt alls. Mycket gilla 👍 på den 😋.
      Kram

      Radera
  4. Så bra att du kunde ta vara på alla morötterna. Kan förstå att barnen valde att äta annat. Är man på semester så är man ;-)

    Önskar en fin torsdagskväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man äter annat än en kanin när man är på semester 😉😀.
      Ha en bra fredag.
      Kram

      Radera
  5. Vi äter gärna mycket morötter. Rivna som du säger är saftigt och gott. Men vår favorit är som stavar som vi dippar i cashewsås :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi äter mycket morötter också, men nu var det väldigt mycket i grönsakslådan.
      Dippa morötter gillar vi med. Men jag har aldrig dippat dem i cashewsås.

      Radera
  6. Hej Carin! Bra att du tar hand om morötterna. Jag har alltid rivna morötter i köttfärssås. Morotskaka är en favorit också. Skär man morötterna tunt kan de frysas in och ha i en gryta. Picklade och syrade morötter låter också gott!

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Det brukar jag med ha i köttfärssåsen.
      Frysa dem var ingen dum idé, tack för den.
      Vi får se om vi gillar de syrade när de är klara.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.