2023-10-02

Ny månad

 

Igår var det inte vilken dag som helst. Förutom att vi gick in i en ny månad, var det Ixa:s födelsedag med. -Ja, nu är det inte riktigt hundra om det skulle vara den 1 oktober som är det. Men som rescue centret räknat ut, såg det ut som hon var ca.1 vecka gammal när hon kom dit. Och då blev det 1 oktober när de räknade bakåt. Så nu är vår lilla fyrbenta familjemedlem 1 år.

Vad hittade vi på igår då. Vi tog dagen som den kom och gjorde det vi ville. Jag tog fram lite akrylfärger och målade eller kladda lite med färgen. En avkopplande stund att bara få leka med penseln och måla lite streck på pappret.

När det var dags för middagen tittade jag i kylskåpet och konstaterade att det fanns lite utav varje som jag kunde ha i nötfärsen som jag plockat fram från frysen tidigare. 

På seneftermiddagen blev gubben inbjuden till grannen på en öl när jag var ute med Ixa. Så när vi kom tillbaka från promenaden gick jag över en sväng med. Ixa fick stanna hemma, så det blev lite träning för henne. Och vi hörde om hon var tyst med när vi satt så nära vårt hus. Och hon var tyst också, som är jättebra.

På kvällen blev det lite att se ifatt igen på tv:n. Vi hade glömt bort "Vilket liv" som vi kollat på. Så vi tittade på två program som vi missat innan vi hoppade i säng.


Vi tog morgonpromenaden runt om i byn.


Verkligen frigörande och avslappnande att bara få kluddra och måla lite. Det blev några paketkort av det.


Det fanns lite småbyttor som man kunde använda sig av.


Var väl ingen vacker syn när färsen var färdigblandad.


Jag rullade färsen som järpar.


Till dem hade vi quinoa och kall fetaostsås.


Så här pytt var hon när vi hämtade henne.


Och idag är hon stora tjejen.

12 kommentarer:

  1. Vi gillar köttfärs. Fantastiskt enkelt att variera. Det blev en lugn söndag. Härligt! Och så blev det måndag och ny månad. 😯 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig att man kan variera massor.
      Tänk, redan oktober 🙊 men en skön sådan.
      Kram

      Radera
  2. Hej
    Vilka fina kort ni målat imponerande !
    Igår kväll när vi skulle slänga trädgårdsavfall där vi bor i los Dolses kom en jätte stor hund springandes på andra sidan.Såg ut som en blandning av varg och schäfer.Var lite läskigt men han upptäckte oss inte som tur var.
    Enligt den Facebook grupp som vi har i området har hunden setts även nere vid Zenia i början på september.Någon trodde att den tillhörande en resande cirkus.Tänkte på dig som är ute och går tidigt på morgonen har du sett den här hunden vid dina promenader?
    Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊
      Okej, tack för info.
      Jag är en VVF:are (våga vägra facebook) så det är ingenting som jag hört.
      Jag har inte heller sett någon hund utan matte eller husse när jag varit ute på våra morgonpromenader.
      Vi hade en cirkus här i byn i en månads tid under sommaren. Men tror inte det var några riktiga djur med på den.
      Kram

      Radera
  3. Ett jättestort grattis till finaste Ixa på ettårsdagen!
    Färs är bra tycker jag för man kan variera den enormt mycket. Hyfsat prisvärd också.

    Önskar en glad måndag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊.
      Ja, det kan man och det är bra priser med.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Hurra och grattis söta Ixa på ettårsdagen! Vilken tur du hade som fick just den här matten och hussen.
    Och matte kan inte bara laga god mat, hon kan minsann måla också. Fina kort!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. Grattis till Ixa! Och väldigt fina paketkort har du gjort! Och det bästa är ju att tycker det var roligt så klart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack.
      Att bli tvingad till saker är inte kul. Men att pyssla det känns aldrig påtvingat på något sätt. Utan är bara skoj.

      Radera
  6. Vilka fina paketkort. Så roligt för mottagaren att få ett konstverk till sitt paket. Du är en mästare att få till goda rätter. Du vågar blanda . Så läckert dina "biffar" ser ut. Säkert jättegoda.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊.
      Det kan ju bli pannkaka av allting. Men då finns det hämtmat 😉😁.
      Biffarna blev goda denna gång.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.