2023-10-30

Hemmasöndag

 

Vi sov till 07.00 och sedan tog vi en morgonpromenad ner runt havet. Så härligt att gå den sträckan igen och samtidigt tänka tillbaka på veckan som jag haft i Sverige.

Tänka tillbaka på saker som jag gjort ihop med barnbarnen. Och saker som de berättat för mig. De värmer gott i hjärteroten att våra barn har gett oss så fina barnbarn. Verkligen livets bästa efterrätt.

När vi var tillbaka så blev det frukost och kaffe. Lite datorhäng innan vi tog tag i dagen. Gubben gick ut i trädgården och jag körde inomhus.

Plockade upp mitt handbagage och ryggsäck. Plockade in kläderna igen i garderob och lådor. Tog och bäddade rent och stoppade i täcken i påslakanen, för jag frös lite på natten när jag kom hem och bara hade påslakanet över mig. Vi har gått in i vintersäsongen även här nu.

Vi gick en runda med Ixa innan vi skulle äta och gubben visade vad han och Ixa hade tränat på när jag varit borta. Och hon är så duktig vår lilla trasselsudd.

På kvällen blev det maratontittande på Robinson. För ingen av oss har sett några avsnitt när jag varit i Sverige. Efter det var det dags att hoppa i säng och det var riktigt skönt med täcket i påslakanet när vi sover med öppet fönster.


Vi hade månen som lyste upp vägen först på morgonen.


Och när vi kom ner till havet så började solen stiga upp.


Jag gick ut och plockade upp lite ingefära för att göra en ny omgång ingefärsshot. Saknat det när jag var i Sverige. För jag var för snål att gå och köpa en flaska i affären. Och jag tycker inte de är särskilt gott heller. Eftersom jag provat en gång tidigare.


En ny sats kombucha blev det med. Så jag har en ny sats färdig när jag druckit upp det jag har i kylskåpet. Har testat att köpa även detta i affären både hemma och i Sverige. Kanske inget fel på smaken, men så dyrt. Dyrare i Sverige än här i och för sig. Men jag gör min egen och smaksätter den med frukt som jag gillar.



Middagen blev en salladsvariant med kalkonfilé. Gröna linser, riven morot, riven rödkål, soltorkade tomater, röd paprika, avokado, fetaost, crème fraiche, vit vinsvinäger, olivolja, salt, peppar, cashewnötter och balsamico.


Har pepprat öppna spiseln full med ljusstakar.

14 kommentarer:

  1. Mycket att göra när du kom hem. Skönt att det är lite höstigt tycker jag. Svalt i sovrummet är härligt. Vi ska lägga i täcken snart också. Ha det fint! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det drickbara måste finnas i kylen 🙄, så är det bara.
      Årstiderna är härliga här med.
      Kram

      Radera
  2. Förstår att det känns skönt att komma hem till sitt eget igen.
    Även om man saknar barn och barnbarn.
    Här växlar vädret så vi har både höst och vinter omvartannat. Lite jobbigt.
    Väldigt fint med alla ljus i öppna spisen.
    Ha en bra vecka nu Carin.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det men som tur är finns Whatsapp.
      Så glad för vädret nu när jag är hemma. Gått i shorts hela dagen när solen kommit upp.
      Det blev lite mysigt när man tände alla ljusstakar.
      Detsamma till dig.
      Kram Carin

      Radera
  3. Skönt att vara hemma igen såklart. Men du har haft det toppenbra i Sverige också har jag läst. Nu har du blivit kärlekstankad av de dina och det lever man länge på.
    Ha det lugnt och skönt nu hos din lilla flock.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jätte härligt att vara hemma igen.
      Och jag har blivit boostad av massor utav kärlek.
      Det ska jag ha.
      Kram

      Radera
  4. Även hos er blir det så klart svalare så då är det perfekt att plocka fram täckena igen.
    Visst är barnbarn en riktig skatt <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir det kyligare hos oss denna årstid. Men det är för det mesta bara om nätterna. Dagarna är underbara.
      Ja det är de 🥰.
      Kram

      Radera
  5. Ohh har ni redan varit en vecka i Sverige och kommit hem igen. Det gick fort, Förstår att det är mycket härligt att tänka tillbaks på och fina stunder med barnbarnen. Fint det var med ljusstakarna i öppna brasan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, veckorna går med raketfart tyvärr.
      Ja, en massa härliga minnen som värmer gott.
      Visst blev det bra 😊.

      Radera
  6. Egen ingefära , jo man tackar. Jag startar också min dag med en shot. Har lite chili i min och gurkmeja. Vilken smarrig sallad. Blev hungrig här. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var tvungen att prova och stoppa ner lite ingefärsbitar i en stor kruka. Och en liten skörd blev det, men det tar tid. Nästan som när man sätter egen vitlök.
      Det brukar jag med ha i. Men denna gången hade jag i 2 st. äpplen i bitar med ingefäran och gurkmeja. Sedan när det svalnat pressar jag alltid en citron i drycken med.
      Kram

      Radera
  7. Alltid lite pyssel när en varit borta en vecka även om mannen hållt ställningarna. Så skönt med täcket i påslakanet igen, jag gillar tyngden. Odla egen ingefära låter kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han dricker varken ingefärsshot eller kombucha 😀, så det har han inte haft en tanke på.
      Kan nog hålla med dig om täcket.
      Ingefära är busenkelt att odla. Här har du en Youtube-länk.
      https://www.youtube.com/watch?v=RoM5g2xdMmM

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.