2023-10-21

Då var det höst

 

I alla fall på morgonen innan solen stigit upp. Såg att det var +16 när Ixa och jag skulle gå ut så jag tog på mig en långärmad t-shirt och mina shorts. Men fy vad jag frös och så blåste det lite med. Så nu är det dags för tights och tjocktröja på morgonen framöver.

Men när det var dags för fredagsdrinken på eftermiddagen så hade vi högsommarvärme. Vi satt nere i trädgården för gubben hade plockat bort alla dynor på takterrassen för regnet som kom under natten.

Det hände inte så värst mycket under fredagen. Gubben plockade in handbagaget från förrådet till mig. Men jag packar idag innan jag åker iväg till flygplatsen. Det blir att packa ner mössa och vantar har jag sett på temperaturen som är i Sverige.

Det blev sen middag på altanen och sedan blev det tv:n resten utav kvällen innan jag hoppade i säng.


Lite ost och kex till fredagsdrinken som bestod utav, vodka, äpplejuice, is, äpplebitar och sprite.


Fredagsmys på altanen.



Risotto med skogschampinjoner och bacon.

18 kommentarer:

  1. Risotto gjorde jag i förrgår. Det är så gott. Det är minsann en aning bett i luften på morgonen nu. Jag stängde av takfläkten inatt för det var för kallt. Det vänder snabbt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är gott, och man kan ju variera med så mycket gott i den med.
      Den har knäppt av här med nu.
      Ja, det gör ju det.
      Kram

      Radera
  2. Har nog gjort för mycket risotto... har tröttnat lite. Men svamp och rosmarin har varit min favorit. Här var det ett kyligt morgondopp, bara 19 i poolen och 13 i luften. Och eftersom solen inte riktigt får tränga igenom molntäcket så blir det inte så varmt. Men efter regn kommer ju sol så då njuter vi av högre temperaturer igen. Ha en skön resa till Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det kan lätt bli så när man äter något lite för ofta. Jag hade rosmarin i min med.
      Det lät lite väl kyligt men skönt när man kommer upp ur vattnet och får svepa om sig något. Vi gjorde pooldopp gubben och jag när vi var inlåsta på grund av pandemin. Den lägsta temperaturen var +8 🥶. Men man vaknade till efter det doppet 😉😄.
      Tack, det ska jag ha.

      Radera
  3. Mums! Risotto är så gott :D
    Ja, du får klä dig varmt när det bär av mot Sverige för här har vi inga temperaturer att skryta med. Har snöat lite här och var men det slapp vi i alla fall.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju det 😋.
      Har packat ner tjocktröjor och mössa och vantar. Men man kommer säkert frysa ändå 🥶.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Ja du gör nog bäst i att packa ner mössa och vantar. Jag ska snart plocka fram mina, för dom behövs tidigt på morgonen när jag ska till jobbet.
    Risotto är väldigt gott. Senast gjorde jag en med rödbetor, så riset fick en härlig rosa färg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rustad för svenskt höstväder. Rödbetor ska jag prova någon gång. Tack för tipset.

      Radera
  5. Äppeldrink och sen en god risotto är ju inte helt fel. Tyvärr är jag dålig på att göra risotto. Får träna på det. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte det verkade baltigt förr jag med. Men det är det inte.
      Kram

      Radera
  6. Hej Carin! Så himla gott och mysigt! Älskar risotto. Idag är det ett riktigt ruggigt väder här hemma. Regn, grått och blåsigt! Maken och jag har pratat om att längre fram när jag är pensionär, då ska vi hyra något på Solkusten under november månad.

    Vantar o mössa går åt! KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag ni ska göra vi ångrar oss inte. Och vi bor ju permanent 😁.
      Jag är rustad för skitväder 😉
      Kram

      Radera
  7. Välkommen till Sverige och stormen Babet. Du gör rätt i att ta med varmare kläder.
    Dom vanligt mycket gott på tallriken. Kram B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊, ja det blev mest tjocktröjor i packningen.
      Kram

      Radera
  8. Ja välkommen till ett lite mer kyligare Sverige! Hösten har anlänt här...
    Ha en mysig kväll!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det märkte jag när jag klev av planet 🥶.
      Kram

      Radera
  9. ja det blir ju kontraster, här är det mössa, vantar och tjockjacka som gäller nu minsann =D och det ska du ta med när du åker hit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är nedpackat så jag är höstrustad för Sverigevädret 😉😁.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.