2023-11-22

Omplantering

 

Vantarna åkte på igår på morgonpromenaden och snart får jag leta fram mössan med (skulle ha behövts i morse). 

Vi var inte iväg någonstans utan höll oss hemma och gjorde lite grejer som behövdes göras. Bl.a. så blev det småbitar av aprikosträdet (gubben sågade ner) som har dött för oss.

I den krukan ska nu ett fikonskott planteras som gubben nallat i en park i Torrevieja i början utav året. De här fikonen är blåa och fikonträdet som vi har tidigare är det gröna fikon på.

Vi har ett aprikosskott (gubben har drivit upp från en aprikoskärna) i trädgården som vi kommer låta stå kvar där, och hoppas att det tar sig ordentligt och ge frukt så småningom.

Vi fick även frukt igår. Det var Mats som kom förbi med några granatäpplen. Det är verkligen inget som jag tackar nej till. Jag tokgillar granatkärnorna, och har det på (nästan) allt. Gubben är inte lika förtjust i dem som jag.

Vi började igår att titta på "Sveriges historia" på Svt Play som alla pratat så mycket om. Vi såg ett avsnitt och tycker att det var bra. Ser ni på den?


Vi passerade havet en snabbis på morgonrundan.


Fikonskottet som gubben nallat som ska få större kruka och hamna på takterrassen.


Vårt aprikosträd som tyvärr har dött får lämna över krukan till fikonskottet.


Någon som levererar i år är vårt citronträd. Det dinglar massor av citroner på det.


Älskar denna frukt. Gör ni det?



Jag stekte fisk och gjorde fiskwraps till oss.

10 kommentarer:

  1. Granatäpple är jättegott. Även med gröna fingrar så händer det att växter går ur tiden. Det är väl naturens gång antar jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det.
      Man kan inte lyckas jämt. Men tror att trädet fått någon skada. För så gammalt var det inte. Men det är bara på:t igen och hoppas att de nya trädet klarar sig.
      Kram

      Radera
  2. ÄLSKAR granatäpplen. Tänk om ni kan odla egn sådana. Har du förresten provat att odla vitlök? Minns inte om jag sett det hos dig, men isf blr det bra? Lite sugen på att prova. Jo, jag såg avsnitt 1 av Historien om Sverige. Gillade OK, fick lite skolbänkskänsla. MEN jag ska allt ge de andra avsnitten en chans också. Kramar! PS, din mat alltså, dööööör ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det här med platsen på vår lilla gård 🤔😥.
      Vi sätter vitlök själva och i år har vi många bäddar med det.
      Jo, det kan jag nog hålla med om att det blev lite skolbänkskänsla. Men det var nog det jag gillade med det tror jag. Vi ska se ett avsnitt till idag, så får vi se.
      Kram och tack.

      Radera
  3. Hej Carin! Vi gillar serien Sveriges historia! Bra för skolan också, det är spännande och lärorikt!
    Granatäpple har jag i sallader och dekorerar tårtor med. Fräscht, vackert och gott! Fishwraaps, mums! Har precis sett Hela Sverige bakar. De gjorde tunnbrödsrullar med massor av godsaker i. Blev sugen på att göra egna här hemma.

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Vi såg avsnitt 2 igår och visst lär man sig lite nytt eller sådant som fallit bort sedan man gick i skolan.
      Jag dekorerar med granatäpplen överallt 🙈 känns det som. Kalla som varma rätter.
      Tunnbrödsrullar är smarrigt.
      Kram

      Radera
  4. Underbart med så mycket citroner! Vi hoppas vårt också kommer igång snart, just nu verkar det gå in i någon vintervila. Bladen gulnar.. Det står på ett ställe som inte har världens bästa jord, så kanske det behöver flyttas. Vi får se. De första åren är det ju lite svårt att avgöra. Vi äter granatäpplen till allt också. Det är ju en sån bra frukt som står sig länge i kylen. Om det skiter sig med fikonträdet kan jag skicka er skott från mina (lila frukter) när jag beskär dem i januari. Kompisar tog med sig till Sverige och väldigt många tog sig när de kom i jorden där, inomhus. Men håller tummarna för att ert skott blir ett finfint träd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske är för lite järn i jorden som den står. Har hört och sett att min trädgårdsmästare 😉😁 ger järn och gödning till vårt citronträd.
      Det gör jag med. Både på kalla och varma rätter.
      Tack snälla du, ska komma ihåg det.

      Radera
  5. Jag tycker granatäpplekärnor är ok. Har det mer för dekorationen än för smaken. Jag hade det tidigare i veckan till en arabisk lammgryta.
    Jag följer Sveriges Historia och ser fram emot kommande avsnitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lammgryta lät smarrigt.
      Vi har bara sett 2 avsnitt än så länge.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.