2023-11-14

Hej tomtegubbar

 

Slå i glasen och låt oss lustiga vara. -Ja, det kan vi göra nu. Slå i glasen och bli lite lustiga, för våran glögg är klar.

Nu undrar ni kanske vem av oss som vann glöggtävlingen. Det gjorde jag 😁. Nej, så blev det inte. För bådas glöggar var drickbara men hade lite annorlunda smak och touch.

Gubbens var lite starkare men lagom söt med en liten mer touch av kanelsmak. Min kändes inte lika stark som gubbens men den var liksom gubbens lagom söt. Men min var lite svårt att sätta fingret på vad för smak som stack ut. Kanske vanilj eller citrus. Men den var god i alla fall.

Båda glöggarna går att dricka både kalla och varma. Det går säker att göra en drink på dem med. Vi får se om det blir någon testing, testing på det.

Vad gjordes mer än att kora två stycken guldmedaljörer hos oss då. Jo, jag målade klart grenen. Så idag åker den upp i taket. Sedan är det bara tre små lampskärmar som ska fixas till. Sedan ska det här projektet vara ur världen, och en ny kul lampa hänga i taket på altanen.



Nu ska vi se vad som var i våra glöggar. Man kan väl säga att i kryddväg var det extra allt. Apelsinskal, pomeransskal, nejlikor, kanel, ingefära, russin och kardemumma.


Det var även färsk frukt i den som citron, lime och mandarin. Som sedan har fått stått och dragit i spriten (vodka) ett par dagar.


När alla kryddor och frukter var bortsilade var det dags för sockret. Gubben hade brunt socker i sin och jag hade vitt.


När sockret var upplöst åkte den övriga sprit och likörsorterna i våra glöggar. Det var rom, whisky, moscatel (sherry), rödvin, likör 43 och sangria 🥴.

20 kommentarer:

  1. Jösses vilken blandning! Säker på att den är urgod.
    Kramar från Eva-Mari som ser fram emot att se grenlampan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var de och ska börja tillverka lampskärmarna i morgon.

      Radera
  2. Kul att göra egen glögg med olika smaker. Själv är jag inte så förtjust i glögg som jag tycker oftast är för söt. I dag gjorde vi det lätt för oss och köpte en årgångsglögg på bolaget. En tilltalande flaska om inte annat och temat är Gamla stan.

    Önskar en god tisdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar glögg, men den får inte vara allt för söt.
      Jag ska kolla om årgångsglöggen har kommit in i Skandinaviska butiken.
      Min tisdag har varit toppen. Hoppas din har varit det med.
      Kram

      Radera
  3. Vilken rolig aktivitet . Hurra för den ide´n !!!!!

    SvaraRadera
  4. Skulle gärna, gärna smaka era glöggar, mums!! Så bra också att man kan dricka både varm och kall. I fjol minns jag att jag fick upp ögonen för Glubbel, alltså mousserande med en liten del glögg. SÅ gott!! Tror jag gillar det mer än varm glögg nästan, la granatäppelkärnor i botten och det såg så fint ut också. Tycker det är jättekul att ni bägge gör er egen glögg. Kan man köpa Blossas glögg hos er? Tänker att ni nog har en hel del skandi-affärer i dina trakter. Ja, jag ser också fram emot att se grenlampan. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har testat glubbel också och tyckte det var smarrigt. Får kanske bli som en fredagsdrink här så småningom 👍.
      Jo, det kan man på Skandinaviska butiken. Jag ska dit och kolla om det fått in årgångsglöggen, för den vill jag testa.
      Den kommer snart, ska bara göra lampskärmarna till den.
      Kram

      Radera
  5. Carin, det var jag som skrev kommentaren ovan som blev ano av ngn skum anledning ...

    SvaraRadera
  6. Kul att göra egen glögg. har aldrig testat det. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jätteskoj att göra och se hur smaken blir.
      Kram

      Radera
  7. Kul med egen glögg och vad bra det blev två guldmedaljer utdelade! Ser fram emot att se lampan på plats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en väldans tur att vi hamnade på högsta prispallen båda två 😉😀.
      Grenen är på plats men lampskärmarna är kvar att göra.

      Radera
  8. Hej Carin! Så kul att de båda blev goda! Är säker på att du kommer trolla ihop en god adventsdrink! Spännande med din lampa! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de blev bra båda två och det gör jag säkert 😁.
      Snart så, kommer den på bild.
      Kram

      Radera
  9. Jag dricker inte glögg, men jag blev ändå jätte sugen på bådas. Var länge sedan jag gjorde egen glögg och hade glöggfest för den sakens skull. Glöggfesterna slutade med pandemin..får ta tag i det bästa år. Snygg flaska att hälla upp på.
    Är nyfiken på din pinne!
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar glögg 😋. Jo, det var mycket som man slutade med när pandemin kom. Flaskan har jag hittat på Chinobutiken.
      Den kommer snart på bild min gren.
      Kram

      Radera
  10. Gratitude for providing a fresh perspective on a familiar topic.

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.