2023-11-18

Fredagen

 

När promenad, frukost och datorhäng var gjort hoppade jag in i duschen. Och när jag var klar och på klädd så åkte vi iväg och veckohandlade. 

Vi hade tänkt oss musslor till middag på kvällen. Men det var bara att tänka om när jag kom fram till fiskdisken. För det hade inte ett enda musselnät i disken.

Räkor åt vi förra fredagen så det hade jag ingen lust med. Så jag gick till frysdisken istället och kollade vad som fanns i den av havets läckerheter. Det fick bli en laxhalva som åkte ner i varukorgen, när jag stått och tittat där väldigt länge.

När vi var tillbaka och allt var inplockat så gick vi upp på takterrassen. Men gubben tog först en vända hos båda grannarna med vattenkannan innan han kom upp på terrassen.

Vi satt där uppe till klockan närmade sig 17.00 och det började bli lite svalare i luften. Då gick jag ner och tog en runda med Ixa innan jag började med maten.

Vi åt på altanen och när klockan var 20.00 tittade vi på "På Spåret" och sedan på "Carina Bergfelt".


Tyckte jag såg Delfiner långt ut vid havsbandet. Har sett Delfiner när vi åkte båt till Tabarca för några år sedan.


Sedan kom hon sakta upp ur vatten som hon alltid gör.


Och när vi vikt av från havet såg vi att hon kommit upp.


Blev ingen fredagsdrink igår. Utan vi tog oss ett glas Sidra istället i solen.



Jag gjorde rödbetsrisotto och lax i ugn med gratinerad parmesankräm på topp.

12 kommentarer:

  1. Vi missade både "På spåret" och "Carina Bergfelt" eftersom flickorna var här med det kan vi se i efterhand lika bra. Så god er middag lät. En riktigt krämig risotto är bland det godaste jag vet.

    Kram och god lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni hade ju fredagsmys på högsta nivå. Då kan man missa det mesta tycker jag 😁.
      Första gången jag gjorde risotto med rödbetor och det blev okej.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Här i 🇪🇦 är 🌞 en han, som heter Lorenzo och har en kärleksaffär med Catalina, månen. Gulligt tycker jag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, det var något nytt för mig. Alltid kul med lite ny info.
      Men solen kommer nog vara en hon för mig i alla fall 😉😀.
      Eller så skriver jag nästa gång att hen steg upp 😅.
      Kram

      Radera
  3. Hur bra är det...
    Jag vill också sitta vid havet...
    en stor kram till dig
    och tack för dina bilder. Dröm :-)))

    SvaraRadera
  4. Hej Carin! Underbart att kunna sitta ute och äta. Såg jättegott ut med rödbetsrisotto. Det har jag aldrig smakat. Här är det kolsvart kl.16.30 och temperaturen står på -3°C. BRRRR!! I mitt kök blev det grillad torskfilé. Det smakade bra!
    Ha en skön lördagskväll! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagtid fungerar det utmärkt att sitta ute. Men när solen försvinner nu så blir det genast lite kyligare.
      Solen går upp 07.50 och ner 17.50 här hos oss.
      I morse var det bara +12 grader när vi gick på promenad. Det var så fuktigt ute så att det såg ut som att det hade regnat. Och man blev fuktig i hår och på kläder.
      Grillad torskfilé lät väldigt gott.
      Kram

      Radera
  5. Ohh så härligt ni haft det idag och lät hur mysigt som helst att sitta ute på altan, det är inte direkt vad man kan göra här. Dock har jag gått en härlig promenad i vintervädret och solen idag, det var skönt på sitt vis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det förstår jag att ni inte kan 🥶.
      En promenad i strålande sol och gnistrande snö är inte fel det heller. Någon gång då och då 😉😃.

      Radera
  6. Vi såg På spåret också, en fredagsrutin vi gillar. Den här gången med pizzaslice och coleslaw till. Trevlig lördagskväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det hos oss också.
      Pizza och coleslaw är inte alls fel.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.