2023-11-29

Ingen Nisse

 

Sparat på urdruckna mjölkförpackningar har jag gjort, för att kunna göra några hus till spisen. För jag fick en idé att göra en liten tomt med hus istället för att Nisse flyttade in i år igen.

Ja, gjorde ju en liten Nisse by förra året som ni kan se här. Men i år får det bli en liten tomt med några mjölkkartongshus på istället.


Mina egentillverkade bilar med granar på (alltså bara dekorerat med granar) fick vara med som rekvisita i år.


Jag gjorde det enkelt för mig och spraymålade mjölkkartongerna istället för att måla dem med pensel.


Nisses brevlåda och julträd fick också vara med i min lilla tomtskapelse.



Jag skar ut fönster med en mattkniv. Satte bakplåtspapper invändigt i mjölkkartongen. Så det ser ut som rutor. Stoppade i en ljusslinga i varje hus. Lade ut en massa bomull som ska symbolisera en massa snö. Det är så nära snön som vi kommer här 😉🤪. Och under bomullen ligger en ljusslinga med.


Det såg mysigt ut när det blev mörkt.

18 kommentarer:

  1. Jättemysig liten by blev det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊.
      Den lyste upp fint i mörkret.
      Kram

      Radera
  2. Men Nisse då? Var är han??
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så får han ligga kvar i jullådan i år 🙄.
      Kram

      Radera
  3. Jättefin julby du gjort. Jag har börjat plocka fram elljusstakarna iaf, har 11 st och 3 stjärnor här hemma. Har en jättelåda i Spanien också, men nu är det flera år sedan vi var där i december så allt julpynt ligger i lådan, vi åker ju ner 29 dec och då känns det liksom förbi med julpynt.

    Nu har vi ju fått massor av snö här i Stockholmsområdet så det blir nog fint när det mörknar, vilket det gör tidigt, att tända upp allt. Köpte ledlampor till alla ljusstakarna, så de ska väl börja betala av sig även om vi kör dem dygnet runt. Elen är jättedyr igen och sen svinkallt ute så EON håvar in pengar dessa dagar :-)

    Ha en fin onsdag hälsar Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊.
      Har en liten pyttadventsstake från Biltema. Som jag köpte i Sverige när vi bodde där.
      Förstår att man inte vill julpynta när julen är över 😁.
      Ja, elbolagen tjänar pengar som multum 😠.
      Ha en fin och bra onsdagskväll.

      Radera
  4. Så fint du gjort och tänk vad mkt man kan hitta på med en mjölkkartong, blev ju så bra

    SvaraRadera
  5. Åh, så fint det blev och tänk vad man kan göra med mjölkkartonger.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det var ett skoj pyssel. Snabbt gick det med 😄.
      Kram

      Radera
  6. Haha underbart! Du är ju för härlig Carin! Jättefin snöby! Visste att du inte kunde låta bli att pyssla. KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det visste jag nog med innerst inne 🙈😉.
      Kram

      Radera
  7. Jamen jag såg ju det där på insta och tycker det är helt UNDERBART! Jösses din kreativitet alltså! Fantastiskt. Vad jobbade du med förr? ANTAR till 100 att du hade ett kreativt arbete. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack 😊.
      Jag har jobbat på kontor i mestadelen av mitt yrkesliv.
      Har även varit dagmamma en kort period innan de försvann. Och det var det roligaste jobb jag haft.
      Kram

      Radera
  8. Så fint du gjort! Får se om det kommer en Nisse till oss i år. Har inte fixat några Nissebrev men jag kanske bygger upp Nisses lila hus. Vi får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra. Vet att våra minsta barnbarn älskar när Nisse har flyttat in hos dem.

      Radera
  9. Så himla fint du gjort! Väldigt kreativ är du. Tack för tipset med ljusslingan, jag har ett pepparkakshus i keramik där jag också lägger bomull runt, i år ska det bli ljusslinga där också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och varsågod med tipset på ljusslingan 😉👍.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.