2023-11-16

Fina fönster

 

Här tvättades det fönster igår som var väldigt välbehövligt. Det var ett tag sedan, så mycket sanddamm var det på dem. Gubben hade spolat av myggnäten med vattenslangen för några dagar sedan. Så det var bara att torka av listen på dem och låta dem glida upp i väntan på nästa myggsäsong. De enda fönstren som jag inte tog var altanfönstren, men det ska göras innan advent.

Gubben for iväg på förmiddagen och fixade lite ärenden och jag och Ixa stannade hemma. Efter fönstertvätten var det dags att hämta ner tvätten som hängt på tork. Där jag bl.a. hade ett par gardiner som hängt i ett utav rummen som jag tänkte hänga upp igen.

Igår var det riktigt varmt och skönt. Termometern närmade sig 30 strecket mitt på dagen. Men jag hade ju annat för mig, så något häng i en solstol blev det inte. 

Nu ser det ut som at temperaturen kommer gå ner till det normala igen för denna årstid. Så nu blir det svensk sommarvärme på dagarna och småkyliga kvällar/morgnar igen. Men det finns ingenting att klaga på. För vi har det här ljuset som vi alla behöver. Och det har vi året runt. Så D-vitaminer får vi så det räcker.


Såg att de börjat hänga upp julskyltarna som kommer lysa vackert när vi passerat advent. 


Godmorgon!

12 kommentarer:

  1. Nu är förberedelserna igång inför julen. Snart måste man julbada sig också. 😉 Eller så lånar jag en högtryckstvätt kanske? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, ett julbad är ett måste 😁 oavsett hur man nu gör det 😉😀.
      Kram

      Radera
  2. Tack för påminnelsen. Här måste fönsterna också putsas, bara det slutar att regna.
    Vilken härlig värme ni kunde njuta av.

    Kram och god torsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara, och vädret rår man ju inte över.
      Nu har vi haft det ovanligt varmt i x antal dagar.
      Detsamma till dig.
      Karm

      Radera
  3. 30 grader, ljuvligt skönt. Just nu känner jag att jag längtar efter värmen massor! Även om vi har 6 grader så är det råa 6 grader och jag gillar inte kyla. Så jag hoppas på en härlig semester i December till kanarieöarna i allafall
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt och jag saknar inte ett dugg den gråkalla vintern i Sverige.
      Hoppas ni kommer iväg på eran semester i december.
      Kram

      Radera
  4. Exakt så där. Att vi får vinter här nere gör inget, för ljuset finns hela tiden. Vi kommer endast ha 17 grader nästa vecka säger prognosen. Vi har ju kallare än er som regel, på vintern. På sommaren är det tvärtom :) Skönt att få tvättat fönster och flugskydd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det och dessa gradantal kan vi stå ut med 😉😀.
      Har inte många fönster, men fönstertvätt är bra tråkigt.

      Radera
  5. Jomen det är sant, vi som bor längs våra breddgrader (ligger på samma som Lissabon även om vi inte har samma klimat) får verkligen sol och ljus på ett helt annat sätt än norröver. Solen går upp som senast 7:30 i december och ner som tidigast vid 16:45. Solen står så mkt högre på himlen och soldagarna är många. Stor skillnad. Ibland brukar jag tänka att sommarnätterna egentligen är skönare här på många sätt, att det blir nattsvart efter 21:30. Lättare att sova. Fast jag älskar ju de vita nordiska nätterna också, det gör jag. I skrivande stund har vi 20 grader, det är varmt för årstiden det. Men vi har frost nästan varje natt. Japp, skönt med tvättade fönster och insektsnät (världens bästa uppfinning). Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har det bra vi 😉😀 som håller oss på rätt breddgrad.
      När vi bytte våra fönster så var insektsnäten inbyggda i dem. Så himla bra att slippa plocka bort och dona som man fick göra innan de byttes.
      Kram

      Radera
  6. Hej! Vilken härlig blogg du driver! Jag tänkte höra med dig om möjligheten till ett eventuellt samarbete. Vi är ett företag som säljer kontaktlinser och glasögon online (lentiamo.se). Jag kan dock inte hitta några kontaktuppgifter till dig men om du är intresserad får du väldigt gärna höra av dig direkt till mig på jessica.tyren@lentiamo.com

    Trevlig helg!

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.