2023-11-17

Promenadstänk

 

Igår morse var det verkligen inte något shortsväder när vi gick iväg. Termometern visade bara +13, så tights och tjocktröja fick det bli istället.

När vi gick där jag och Ixa så gick jag och tänkte på kläder som var poppis på 70-talet. -Ja, fråga mig inte hur den tanken kom till mig. Men så här är det ibland på morgonrundorna. Man ventilerar, sorterar och filosoferar hjärnan lite. Det är ju rätt mycket man har på hårddisken när man fyllt 62 år.

Men tillbaka på klädstilen då. Minns ni V-jeansen tex. Eller t-shirten med små fina glaspaletterna inbroderat, platåskor, palestinasjalen, den virkade väskan med tofsar med värsta mönstret på. Eller när det blev poppis med gamla skinn eller mocka jackor som man köpte på secondhand.

Jag kom även och tänka på när min mamma sydde helvida kritstrecksbyxor till mig med dragkedjan där bak som var poppis. Då var jag 12 år och inne på mitt 13:de. Jag kom ihåg att jag tyckte det var skittråkigt när det skulle provas (stup i kvarten) innan det blev klart. Det var (om jag minns rätt) det sista klädesplagget som mamma sydde till mig. Sedan var man stor och ville ha köpekläder istället en hemmasytt.

När jag var tillbaka från promenaden var det dags för frukost. Efter frukosten tog jag faktiskt tag i fönstren på altanen och tvättade dem. Så var de ur världen ett tag.

Sedan gick dagen i sin vanliga takt och vips så var det kväll och tv-dags en stund. Fört blev det Robinson och sedan lite koll på fotbollsmatchen. Efter fotbollen såg vi en film som jag tänker rekommendera till er. Den är ny på Netflix och heter "Locked In".



Fast besluten att ta reda på vad som verkligen hände med hennes komapatient, upptäcker en sjuksköterska att hennes syndrom döljer rivaliteter, otrohet, svek och mord.

10 kommentarer:

  1. Tänk att det redan är fredag, igen. Jag begriper inte att dagarna kan gå så fort som de gör. Trevlig helg! Kram 🙂👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte jag heller 🤔😄.
      Detsamma
      Kram

      Radera
  2. Vi är ungefär jämgamla så visst minns jag modet! Just V-jeans minns jag att alla skulle har och hur coola man tyckte de var. Mycket har ju kommit tillbaka igen men inte V-jeansen dock men vem vet... Sedan minns jag kängorna av märket "Tramps" som blev väldigt populära ett år.

    Önskar en god fredag nu!

    Kram

    Önskar en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de minns jag med.
      Min fredag var toppen.
      Kram

      Radera
  3. Yes, sånt där är kul!! Är fem år yngre än du, men minns ju v-jeansen jättebra. De snyggaste var när jeansen var så långa att man knappt såg skorna. OCH sen med silkespolo och hängande halsband över kragen, haha. Palestinasjalar ja, då fattade man verkligen inte den politiska innebörden. Jag hade en lila och jag älskade den. KUL med lite modenostalgi så här på morgonen. Ha en riktigt fin helg. Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Silkespolon hade jag förträngt, men det hade jag och halsbandet hängde över kragen.
      Nej, då hade man inte en aning om någon politisk innebörd. Det var bara poppis.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! Visst minns jag V-jeansen. Hade ett par när jag gick i trean, 1973. Hade även en broderad t-shirt med speglar. Hittade en bild med mig i den T-shirten. Platåträskor fick jag när jag gick i sexan. Så stolt! Roligt med modenostalgi... men det var väl inte så länge sedan? Eller?!! KUL! Sön fredag till dig! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att man gick i platåträskorna när det var vinter med. Och då hade man raggsockor med broderat mönster på hälen.
      Det känns som det var alldeles nyss 😉😃.
      Kram

      Radera
  5. Har aldrig varit intresserad av kläder så.. :) Den filmen skriver jag upp, tack! Önskar er en skön lördag! Här var det 11 grader när jag steg upp i morse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej,
      Ja gör det, för den var bra.
      Jag hade 14 när Ixa och jag gick ut vid 06.00 tiden.
      Ha en fin och bra lördag du med.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.