2023-11-20

Söndagen gick den med

 

En kylig morgon med en massa dimma i luften. Det var som att få en fin ansiktsdusch under promenaden. Och fleecetröjan blev sådär lagom fuktig innan vi var hemma igen.

Men när klockan närmade sig lunch så hade dimman försvunnit och solen värmde gott. Så vad passade inte bättre än att ta ryggläge i en solstol på takterrassen. Det gjorde vi båda två och vi stannade i stolarna väldigt länge. 

På eftermiddagen när vi tog en runda med Ixa gick vi ner i dalen och där fick hon springa lös och så blev det lite träning med.

Det kom en engelsk dam förbi med sin hund när vi höll på med Ixa. Vi tog in Ixa kopplade upp henne och satte henne bredvid oss. Vi såg hur damen lät sin hund komma emot oss i sitt koppel. Då ropade gubben att håll in din hund och gå gärna en bit ifrån oss när du går förbi. Då tittade hon frågande på oss och sedan på Ixa, sedan kom det, -is it dangerous. Men hon drog inte in kopplet på sin hund utan den nästan slickade benen på oss, samtidigt som hon sa meningen. Vi orkade inte svara, utan bara vände och gick.

Vi åt på altanen framåt kvällen och när vi sedan satte oss vid tv:n så var det Sverige - Estland på tv:n. Så jag satte mig med datorn och kollade med ett halvt öga på tv:n samtidigt som jag kollade bloggar.


Man såg att det låg som en dimridå utmed havsbandet.


Och dimman låg fint över allmänningen.



Visset är också vackert.

8 kommentarer:

  1. Hej Carin! Visst kan visset vara vackert... och även dimma. Trött man blir på hundägare som inte fattar! Förstår att ni vände på klacken och gick. Jag blundar - tar ryggläge i en solstol och njuter! Ha en fin vecka! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir så trött på hundägare här. Det är mer en regel än undantag att alla ska hälsa på varandra när man möts.
      Låter jätteskönt. Jag själv håller på att sorterar i garderoberna. Tog bara en liten paus en stund.
      Ha en fin och bra vecka du med.
      Kram

      Radera
  2. Jag blir så trött på hundägare som inte fattar. Det är ingen nödvändighet alls att hundar ska hälsa på alla andra hundar. När det är lämpligt vill jag avgöra själv.
    Visst är det fint med dimma.

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här kryllar det av sådana hundägare, tyvärr.
      Ja, det är lite magiskt med dimma.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Det var precis det jag menade i ett blogginlägg om att vissa är så slapphänta och håller inte in sina hundar de visar inte respekt. Duktiga ni var som tog in Ixa, och duktig hon var. Vad är Ixa för ras, tro jag aldrig sett henne. Samt härligt du beskriver det med ansiktsdusch, man känner känslan =D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kryllar av sådana här i Spanien, känns det som.
      Ixa är en rescue hund som vi har. Hon och hennes kullsyskon hittade i ett dike när de var nyfödda. Någon renrasig hund är hon inte. Hon har med största sannolikhet pinscher, jack russell och tysk jaktterrier i sig. Men ingen vet exakt.

      Radera
  4. Jag kan ju inte hur en ska göra med hundar. Men för mig är grundreglen alltid att ha kopplad hund där det finns andra människor eller djur. Sen kan en ju efter dialog låta människor och djur närma varandra. Jag är hundrädd, åtminstone för de lite större hundarna, om jag inte känner dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har Ixa alltid kopplad när vi är på promenad. Men när vi tränar inkallning tex. så är hon koppelfri (som vi gjorde vid detta tillfället).
      Vi har alltid lärt våra hundar att man inte hälsar på andra hundar eller människor som går förbi en.
      Och är man hundrädd som du är, så vill man inte att en hund man möter ska stryka förbi en.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.