2023-11-07

Vecka 45

 

Vi tog oss inte ner till havet igår morse, utan strosade runt på gatorna istället på vår morgonpromenad. Sedan följde den vanliga proceduren innan vi tog tag i dagen.

Vi har ju inte så himla mycket förvaringsutrymme i vår lilla bostad. Så en del av skåpen är fyllda till brädden. Men det finns lite yta i köket på några utav överskåpen. Och där tänkte jag att man kunde ha som förvaringsyta med korgar eller lådor.

Så jag tog mig en sväng till vår närmsta Chinobutik för att hitta något. Jag säger bara jösses så mycket olika förvaringslådor det fanns att välja på. Men jag hade mätt i förväg hemma så att jag visste vilket som skulle passa. Och en himla tur var väl det. För det var många lådor som jag tycket passade innan jag såg måtten på dem.

Men tyvärr så hittade jag inte några lådor med lock med de måtten som jag hade. Så det fick bli förvaringskorgar till slut som följde med hem. Men det spelar ingen roll om det är lock på. Man kan lägga över en snygg kökshandduk över korgen så blir det inte sand och damm i den. För de här förvaringsutrymmena är precis nedför patiotaket.

När jag var tillbaka blev så blev det lite pyssel på altanen. Där ligger grenen som ska få färg, så det blev lite duttande på den innan middagen. Det blir lite duttande nästan varje dag så att den ska bli klar snart har jag tänkt. Den tar lite plats där den ligger. Men jag vill inte bära den fram och tillbaka utifrån varje gång jag ska måla den.


En morgonpromenad runt om i byn.


Det här var korgarna som höll måttet så de skulle passa uppe på köksskåpen.


En utav de här korgarna fick också följa med hem. Den ska jag ha när vi bär upp porslinet och ska duka på takterrassen. Enkelt att lasta den full med fat, bestick och glas om man har gäster. Istället för att balansera det på en bricka uppför trappan.


Glöm den lila påsen som ligger ovanpå korgen. För här testades det bara med korgen när jag kom hem. Den påsen har legat längst in mot väggen och inte synts (om man inte är långa farbrorn då) innan korgen/korgarna kom dit. Påsen ska placeras bakom korgarna när de är fyllda.


Och på den här sidan får det också plats 2 korgar. 


Vi åt pasta med bacon och svamp i till middag. Tog kortet så ni ser hur trångt det blir med en stor gren på bordet. Men snart ska väl den vara klar hoppas jag.


16 kommentarer:

  1. Ni kan kanske göra en variant av linbana till takterrassen? Vi har ett par vänner som gjort det med ett rep och det är ganska smart att bara skicka upp grejorna isf att bära allt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det går nog inte hos oss, men tanke på vårt patiotak.
      Men en smart ide var det.
      Kram

      Radera
  2. Hej Carin! Smart med korgarna på överskåpen. Jag borde röja lite här hemma. Lätt att samla på sig för mycket i alla förvaringsskrymslen. Pasta med bacon och svamp är mumsigt! Det brukar jag också laga till. Först undrade jag vad det var för turkost ni skulle äta. Sen såg jag att det är svampen du ska måla pinnen med, hahaha! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det blir bra och jag får bort lite ur skåpen med. Som påsk och julpynt tex.
      Pastan smakade bra och några blåa svampar slank inte ner 😉😁.
      Kram

      Radera
  3. Bor man inte jättestort så får man tänka utanför boxen och komma på andra sätt när det gäller förvaringen. Jag tycker att korgarna var en mycket bra lösning. En korg till att bära porslinet i är ju alldeles perfekt det med.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och jag tycker inte det skämmer så mycket heller där på skåpen.
      Visst var det. Inte lika stor risk att något går i kras då, och så behöver man inte gå så försiktigt i trappan heller.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. SÅ smart att bära i korg istället för på bricka. Det underlättar ju stort när ni ska upp dit. Du kommer säkert att uppskatta detta köp så mycjet framöver. Sedan, vilket snyggt porslin du har!!! Gillar verkligen! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man behöver inte gå så försiktigt uppför eller nedför trappan då 😉.
      Det har jag köpt på Chinobutiken och jag gillar det med.
      Kram

      Radera
  5. Bra ide att bära porslin i en korg med handtag. Förvaring uppe på skåpen är ju bra det med. Själv har jag skåpen ända upp. Fast på jobbet korgar som slukar massor och ser prydligt ut. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är bra, så slipper man ha allt på en bricka.
      Det är bara dessa 2 ytor som är fria. Annars går skåpen enda upp i taket hos mig med.
      Kram

      Radera
  6. Har inte hängt här så länge, läser ju att ni både har barn och barnbarn i Sverige, jag hade längtat ihjäl mig och skulle nog aldrig kunna bo utomlands. Nu är jag ingen direkt sommarmänniska så Spanien kanske inte hade varit första valet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är vi olika som tur är.
      Men vi längtar också till våra barn och barnbarn och åker hem till dem emellanåt .
      Det här har varit vår dröm och man lever bara en gång.
      Vi skulle aldrig kunna förverkliga den om vi skulle vänta tills alla våra barnbarn blivit stora.
      Då skulle det vara försent för oss, för då är vi alldeles för gamla. Eller så har vi redan blivit jordgubbar då.

      Radera
  7. Antingen får en köpa mer förvaring eller göra sig av med prylar :) Jag köpte en ny garderob för inte så längesen, men tycker också om att göra mig av med saker. Men inte blivit så mkt av det sen vi flyttade hit då vi inte hade några saker alls nästan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt och jag köpte mer förvaring 😉.
      Jag är nog den här i familjen som har lättast för att slänga saker.
      Vi lämnade massor i Sverige när vi flyttade hit. Vi skulle aldrig kunnat haft allt här i vårt hem som vi hade i huset i Sverige 🙈.

      Radera
  8. Det gäller att vara fiffig när man har litet utrymme. Gott med svamp och pasta men jag ser att pinnen tr lite plats
    Kram Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, och jag tyckte jag tänkt till bra denna gång 😉😀. Lite slukar korgarna i alla fall.
      Pastan blev kanon god. Och pinnen måste bli klar snart 🙈.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.