2024-07-13

En dag vid havet


Vi åkte iväg till havet igår för att hälsa på hos Ulrika och Mats som var ute med deras lilla sommarstuga. De har ett taktält som man kan fälla ihop som man har på biltaket. Sedan när man hittar ett bra ställe där man får stå med sin bil är det bara att stanna och fälla upp tältet så har man sina sovplatser.

Tyvärr så är det inte tillåtet att fricampa här i Spanien. De har ingen allemansrätt som vi har i Sverige och därför får man inte bara slå upp tältet eller parkera husbilen vart man vill. Men vid Spaniens vidsträckta kustlinje erbjudes många möjligheter för husbilscamping nära stranden . I de flesta kustområden hittar du campingplatser, eller särskilda parkeringsplatser för husbilar, alldeles intill stranden. Och har man då inte någon husbil så är ett taktält suveränt.

Det fläktade skönt vid havet och vattnet var sådär lagom svalkande, så det blev några dopp innan vi åkte hem där ifrån. Även Ixa badade ett par gånger.

Vi åkte direkt till Mercadona och veckohandlade. Vi hade tänkt att grilla fisk på kvällen. Men en dag vid havet gör en väldigt trött. Så fisken får grillas idag istället. Och igår fixade vi till hamburgare istället som gick lite snabbare.

Vi satt på takterrassen till 20.30. Sedan var det en dusch som gällde och en liten stund vid datorn innan jag hoppade i säng.


Vi tog en morgonrunda i byn Ixa och jag.


Vi hamnade vid havet i Santa Pola.


Väldigt nära Gran Alacant.


Och här har vi deras lilla sommarstuga på taket.

Vi blev bjudna på lite tapas och pizza. 


Så träffades dessa två igen.


Det var jätteskönt att svalka sig.


Det blev hamburgare på taket när vi kom hem.


En fredagsdrink hann vi med i kvällssolen också. Fryst Aperol, fryst apelsinjuice och Torr Prosecco. 


Ixa puffade till kuddarna i soffan när hon var nyduschad och klar för kvällen.

18 kommentarer:

  1. Vilken härlig och bra lördag på alla vis.
    Vilken praktisk sommarstuga! Även här börjar sådana taktält bli vanligare.

    Önskar en god lördag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var toppen.
      Jo, det verkar ha blivit en fluga.
      Detsamma.
      Kram

      Radera
  2. En burgare på erat tak skulle sitta fint men att sova i ett tält uppe på ett biltak är inget för mig, för mycket klängande.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klättra på stege är inget för oss heller. Men jag tycker det är en fiffig idé.
      Kram

      Radera
  3. Hej Carin! Vilken tjusig badbrud du är... och härligt att kunna svalka sig i havet. Men vilken smart idé med taktält! Det har jag aldrig sett tidigare. Kan tänka mig att det blir varmt i tältet om man inte hittar skugga. Spanien måste ha många turister med husbilar... bra att det finns gott om ställen att stanna på. Som du skriver, vår allemansrätt är unik i världen. Lyxigt att bli bjuden på tapas på campingen. En fin dag för er! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack du 😃 och det är nästan lite lyx 😉😁.
      Jag tycker också det är en smart idé.
      Jo, det blir det nog. Det är väl som vilket tält som helst när solen lägger på.
      Vi har det fantastiskt i Sverige med våran allemansrätt.
      Det var en toppendag som vi hade.
      Kram

      Radera
  4. Vilken dag för Ixa med både bad och få träffa sin hundkompis. Inte undra på att hon ville ta igen sig i soffan.
    Tältet var riktigt häftigt. En smidig sovplats att ta med sig vart man än åker med bilen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en toppendag för oss alla 3 😉😀.
      Det är verkligen en toppenidé när man ska campa här.

      Radera
  5. Sovplats på taket låter smart! Just nu förfasas jag över alla enorma husbilar som susar förbi men jag förstår enkelheten med det livet...
    Vackra bilder!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker det är en väldigt bra lösning. Smart campingsett.
      Men med en husbil blir det som du har hemmet med sig. Bekvämt och bra såklart.
      Tack.
      Kram

      Radera
  6. Smart idé med tält på taket. Men inget för mig. Jag har sett såna tält här i Sverige också.
    Mysig dag ni fick. Och vilken skön avslutning på dagen med drinkar på taket.
    Drinkarna såg frestande ut. Säkert supergoda.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inget för oss heller, men än smart idé är det.
      Jo de finns i Sverige med.
      Dagen var jättehärlig vid havet och drinken var läskande god.
      Kram

      Radera
  7. Så jrearuv sommarstuga, då fint och mysigt. Då härligt att bada och så trevligt ni fick med era vänner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en jättefin dag som vi hade vid havet.

      Radera
  8. Härligt att vistas en dag vid havet. Verkar vara populärt med tält på taket. Jag sover nog helst på marken så jag slipper klättra. Men smart i alla fall. Det blev en Aperol här igår efter målningen. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen skönt att sitta vid havet en varm dag.
      De är rätt så populära tror jag, eftersom du inte får slå upp ett vanligt tält var som helst.
      Aperol är mycket gott.
      Kram

      Radera
  9. En himla bra lösning det där med taktältet. Inget för mig dock. Att fricampa inte längre är tillåtet - hjäper det? Många husbilsägare verkar tycka det är deras rätt att stå var som helst... var ofta så arg när vi själva bodde i vår husbil, att folk inte kunde respektera reglerna. Portugal har sedan ett par år infört att det är ok att fricampa 2 nätter inom samma kommun, men inte i nationalparkerna, vilket ofta är kustremsor. Om det följs vet jag inte, vi ser husbilar ofta parkerade på strandklippor, men om de stannar över natten vet jag inte. GNR har stora pengar att hämta in om de vill i så fall. Skönt att bada för er alla förstår jag. Ha en fin söndag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det. Men inget för oss heller.
      Det är väl sådär med dessa lagar och regler som finns. Det ses lite mellan fingrarna på dem.
      Detsamma.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.