2024-07-10

Hett ute och hett inne

 

Det var dags för att hämta ut medicin igen. Här får man för en månad i taget av de mediciner som man äter. Och eftersom jag inte började med mina mediciner samtidigt, så var det nu dags att hämta ut av den andra sorten som jag äter igår.

Jag gick bort till La Zeniaapoteket för att förena nytta med nöje. Jag hade sett en snygg linneskjorta på H&M när dottern var här. Men sedan åkte jag till Sverige och när jag kom tillbaka hem så var linneskjortan inget jag tänkte på.

Men sedan fick jag se en bild på nätet där en hade på sig en linneskjorta. Så igår tänkte jag köpa den. Men va trodde jag egentligen? att den skulle finnas kvar på H&M efter x-antal veckor. Nej det gjorde den inte. Och i någon annan butik fanns det ingen heller. Eller det fanns det väl. Men i större storlekar än vad jag drar.

Så det där med nöje, det vet jag inte om det blev. För det blev mer ett jagande och letande utan resultat.

Så jag gick in på Alcampo istället och köpte serranoskinka och grön sparris och gick sedan sakta hemåt i värmen.

När jag kom hem så satt gubben i skuggan i trädgården, så jag satte mig där ett tag jag med och njöt. Sedan gick jag in i köket och satte en deg.

För nu skulle jag göra libapizza hade jag tänkt. Något libabröd har jag inte sett i de butikerna som jag har varit inne på. Så jag fick först baka libabrödet innan det kunde bli någon pizza på bordet.

Många kanske tycker att det är idiotiskt att stå i köket med spisen och ugnen igång när det är så varmt ute. Men sån är jag. Nu ville jag testa detta och då kan jag inte vänta på att det ska bli svalare ute innan jag kan börja. För då får jag ju vänta till oktober innan jag kan testa det.

På kvällen blev det tv:n och semifinalen mellan Spanien och Frankrike. Spanien vann och är i final nu. Vi får se vem det blir som de får möta. Nederländerna eller England. Ja, det vet vi ikväll efter den matchen har spelats.


Vi tog svängen om Punta Prima på morgonen.


Sedan var det gott med frukost när vi var tillbaka.


Hade jag varit barn så hade jag också tagit svängen genom vattenfontänerna igår.


Hittade ett recept hos Zenias Kitchen på libabröd.


Receptet påminde lite som stekpannebröd som jag ofta bakade när jag var dagmamma till dagbarnen som mellis-mål.



När pizzorna var klara så fick jag guldstjärna i kanten av gubben. Den var supergod tyckte han. Och jag tyckte den blev bra jag med.

10 kommentarer:

  1. Wow, här blev det verkligen libapizza från grunden. Så fina både bröden och pizzorna såg ut. Jag tycker det är väldigt gott och man blir inte lika mätt som av en vanlig pizza.
    Önskar en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det fick ju bli så eftersom jag inte kan köpa brödet någonstans här.
      Vi gillade dem med och jag håller med dig att den var lika mastig som en vanlig pizza.
      Fortsatt fin onsdag till dig med.
      Kram

      Radera
  2. Ja att jobba i köket i den värmen öppnar verkligen alla svettkranar på kroppen. Jag älskar Zeinas. Hon är fantastisk med recept från hela världen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur man har dusch.
      Jag gillar hon med. Man kan hitta mycket gott på hennes sida.
      Kram

      Radera
  3. Hej Carin! Förstår att du fick en guldstjärna av din gubbe. Libapizzorna ser jättegoda ut. Har aldrig hört talas om liba. Ska kolla upp det. Låter arabiskt. Och äta bör man annars dör man i alla väder... du får ställa fläkten vid spisen. Kan du inte beställa linneskjortan på nätet hos H&M? Japp, det blir fotboll ikväll också. Kul att Spanien vann igår. KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Det hade inte jag heller gjort innan. Men nu vet jag och den blev väldigt god.
      Det kunde jag ha gjort. Men orkar inte kånka runt på den 😀.
      Så långt har jag inte tänkt faktiskt, men det går ju 😊.
      Ja, det blir det. Och det ska bli spännande och se vem Spanien får möta på söndag i finalen.
      Kram

      Radera
  4. Vad kul att det blev bra med pizzan! Vi har en ugn ute, så vi lagar all mat utomhus. Om några dagar kommer det bilder på vårt utekök på min blogg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var kul att det blev bra.
      Måste vara toppen att laga maten utomhus denna årstid.
      Det ska bli skoj att se och läsa om det.
      Kram

      Radera
  5. Gott med egengjord pizza. Det var rätt så varmt här också men baka, nej det gjorde jag inte. Kul att testa nytt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blev jättegod. Sådär tunn som jag vill ha dem 😉😀.
      Så ni slapp regnet som for fram igår på en del ställen i Sverige då ?
      Ha en bra torsdag.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.