2024-07-31

Våran tisdag

 

Fick faktiskt några få regnstänk på mig när vi var ute på morgonpromenaden. Men något mer regn kom det inte under dagen. Utan vi fortsätter att ha varmt och en temperatur som överskrider 30-strecket på termometern varje dag.

Jag körde igång en maskin med tvätt när vi var tillbaka, och den torkar väldigt fort i den här värmen. Sedan var det dags att baka lite bröd igen så vi har en macka till frukosten. Det blev även hemgjord kräm när jag ändå höll på och donade i köket.

Vi har hoppat yoghurten nu ett tag till frukosten. För efter jag gjorde rabarberkrämen, så har vi blivit kräm älskare. Det får en att tänka tillbaka på sin egen barndom och även när våra egna barn var små. Men man köpte sin kräm då. Men min mamma gjorde även egen kräm. Ofta äpplekräm kommer jag ihåg.

Men jag själv köpte krämen i affären innan jag hade blivit varm i kläderna och älskade att vara i köket. Då blev det Ekströms jordgubbskräm tex. Kommer även ihåg att det fanns i pulverform i portionspåsar. Sådana påsar hade vi med oss när vi kampade jag och gubben, innan barnen fanns.

Nu blev det en liten nostalgitripp. Men det blir det visst mer och mer när man blir äldre tycker jag.

Vi åt rester igår från dagen innan. Blev en massa pasta över så det var bara att värma på i micron. 

På seneftermiddagen blev det vattning på taket och lite plock av visset i växterna. 

Kvällen blev en stund vid tv:n och vi såg en urusel actionfilm. Väldigt glad att den inte var längre än 1,30 minuter.


Det var inget som rensade luften precis, de ynka regndropparna som kom.


Tycker alltid det är så vackert när solen försöker bryta sig igenom molnen.


Det blev en limpa med massa pumpafrön i.


En påse blandade röda bär från Mercadonas frysdisk, blev det en god kräm av.



En kampsportsutövare som inte vill förlora vårdnaden om sin dotter hoppar över en match för att hinna till hennes födelsedagsfest. Något som inte gillas av alla.

6 kommentarer:

  1. Livet verkar gå sin sakta mak i värmen. Kräm är verkligen gott. Idag är det sol i Malmö och jag ska baka en kaka innan vi ger oss ut med pojkarna på en liten utflykt till en rolig lekplats. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, det gör det.
      Visst är det.
      Så härligt med sol och en mysig utflykt med barnbarnen.
      Kram

      Radera
  2. Kräm var verkligen ett vanligt mellanmål förr. Först kom väl den i pulverform och sedan färdig. Minns dock att min mormor ofta kokade äppel- och krusbärskräm. Så gott med lite kaffegrädde till. Faktum är att jag blev sugen på kräm nu. Undrar vad jag skulle tycka om smaken i dag...
    Önskar en fin onsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var det. Och det tror jag nog att den gjorde.
      Just det ja, kaffegrädde kunde man få ibland på krämen hos farmor.
      Hoppas din onsdag har varit toppen.
      Kram

      Radera
  3. Kräm är gott, det åt vi mycket i scouterna när vi var ute på hajk och läger. Men då Ekströms.. synd att de inte lärde oss göra det över den öppna elden istället kan jag tycka nu. Gillar också vyn när solen vill komma igenom molnen. KRam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade tagit för lång tid 😉. Bättre med färdigt, tänkte man på den tiden.
      Ja, det är så vackert och så många olika skepnader man sett.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.