2024-08-23

Fikabesök

 

Igår så hade vi fikagäster hos oss. Så jag gjorde en sockerkaka så vi hade något till kaffet. Tycker aldrig jag får till en sådan där sockerkaka längre som blir sådär saftig och god. Någon som var proffs på att göra sockerkaka det var barnens dagmamma när vi bodde i Smedby i Norrköping. Hennes sockerkaka var sådär perfekt. Men min gick att äta som jag gjorde igår, men den var inte perfekt enligt  mig.

Det blev en långfika och gästerna tackade för sig när klockan hade passerat 2 strecket. Så straxt efter de hade gått rev jag i kylen efter något mer matigt. Och jag hittade en bunke med pastarester. Vi delade på den jag och gubben och stillade våran hunger.

Igår framåt seneftermiddagen så kände vi oss väldigt trötta på värmen. Visst vi kunde ha knatat upp på takterrassen för där fläktade det rätt skönt. Men vi orkade helt enkelt inte. Så när jag hade tagit näst sista rundan med Ixa så bommade vi igen dörren och satte på AC:n. Tog plats i soffan och tittade på några avsnitt på två olika dokumentärserier som vi ser på.

Vid 21.30 tog gubben den sista rundan med Ixa och jag borstade tänderna och hoppade i säng.



Lite muller och ett regn som hängde i luften på våran morgonpromenad. Men tyvärr så blev det ingenting av det.

10 kommentarer:

  1. Konstigt det där med sockerkakor. Har alltid lyckats (enl mig själv) men när jag bodde i min första lägenhet efter Lindesbergsflytten så gick det INTE att få till en. Fastän jag använde samma form och samma recept. Det måste bero på ugnen. Här bakom äppelträdet går det galant igen. Så kontentan av detta resonemang är... byt ugn, hihi!
    Ha det bra och hoppas värmen ger sig lite snart.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den byttes ut förra året när den andra gick sönder 🙈😄. Så det får nog vara som det är.
      Kram

      Radera
  2. Sockerkaka är gott men det ska vara en saftig sådan. Jag har hittat ett recept som jag tycker är okej. Dock brukar jag hoppa över bittermandlarna.
    https://recept.se/recept/extra-saftig-sockerkaka
    Hur som helt är det alltid trevligt med besök och jag är säker på att de uppskattade kakan.
    Jag kan förstå att ni faktiskt kan bli trötta på värmen och då måste det vara skönt att kunna stänga om sig och kyla ner med AC:n.
    Önskar en fin fredag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska lägga ditt recept på minnet till nästa gång.
      Alla åt av den. Och det är väl ett gott tecken 😉.
      Jo, värmen kan man bli trött på. Och då är det skönt att man kan stänga dörren om den.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Hej Carin! Vackra pastellfärger på himmel och hav. Min mamma gjorde den godaste sockerkakan. Saknar hennes bakverk! Vet precis vad du menar med en perfekt sockerkaka.

    Kram till dig! Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Tack, och det är inte många som kan.
      Kram tebax 😊 .

      Radera
  4. Inte alla som längtar efter regn MEN olika falla ödets lotter 😲.
    Drar till Jämtland i morgon för att dra lite öring och låta lever och njure få arbeta lite 🤣🤣. Ha dä bäst ... Löv JO 🫶

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det va 😉😁.
      Vi får hoppas att solen är med dig till Jämtland och att du får en massa fisk.
      Detsamma till dig 🥰.

      Radera
  5. Det är så gott med sockerkaka, något jag egentligen bara gör när det ska bakas tårta för jag vill göra egna bottnar. Ida gär det disigt och molnigt här på morgonen, men det släpper nog snart så solen kan stråla på igen. Känns som jag vill ha en innedag idag, det är skönt att variera sig lite. Hoppas ni får en finfin lördag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget som bakas så ofta här heller, men gott är det.
      Här har vi molnigt idag med. Men som du säger så brukar det lätta upp framåt dagen.
      Här ska handlas idag sedan får vi se hur dagen blir.
      Innedagar kan vara riktigt mysiga.
      Ha en bra lördag du med.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.