2024-08-14

Kvalmig tisdag

 

När allt var klart hemmavid så tog jag och gick till Chinobutiken. Jag behövde några plastflaskor till min kombucha som var klar. Och de plastflaskorna som jag brukar använda, används nu med vatten i som läggs i kylen. Här måste man lägga vattnet i kylen om man vill ha kallt vatten och dricka nu när det är så varmt. För här hjälper det inte att ha kranen rinnande en stund för att vattnet ska bli kallt som man gjorde i Sverige. Nej, här ligger vattenledningarna bara en 30-50 cm. under backen. Så kallt vatten finns inte att få direkt från kranen.

Jag bestämde med gubben att han kunde ta en promenad med Ixa så kunde vi mötas upp på "The Cavern" och ta en öl när jag kom tillbaka från Chinobutiken.

Efter ölen gick vi hemåt i värmen och fortsatte dagen hemma. Vi fixade och donade med det som vi ville. Så jag fastnade i köket och gjorde middag och gjorde klart min kombucha nu när jag hade flaskor till den.

På kvällen efter dusch så blev det en stund vid tv:n och vi såg en film på Netflix.


Lite disig morgon.


Vi rundade inte udden igår.


Några konor och ett parasoll som skydd för solen för att dra lite ny fiber i ett gatuhörn. Vad hade skyddsombudet i Sverige sagt om det? Här verkar det inte finnas några skyddsombud 🙈.


Pressad potatis och stekt bacalao (torskfisk).



En historisk thriller som utspelar sig under efterspelet till massakern på elva israeliska idrottsmän under OS i München 1972. Steven Spielbergs thriller fick fem Oscarsnomineringar, bland annat för bästa film, bästa regi och bästa manus.


Vi får se om det här stämmer som står här. I sådana fall kanske vi får regn framåt dagen.

8 kommentarer:

  1. Ja, det går åt en del kallt vatten. Inte konstigt att de säljer massor med is i butikerna. Hoppas att ni slipper storm, även om det behövs regn såklart. Ha en fin dag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar normaltempererat vatten annars. Men den här årstiden är det gott om det är lite kallt.
      Storm kan vi skippa men regnet är så välkommet nu.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Nej, säkerhetstänket utomlands verkar inte vara det bästa så det är i alla fall en fördel i Sverige. Skyddsombud tycker jag fyller en viktig funktion.
    Då får vi se hur vädret utvecklar sig hos er... Här ska det bli regn i morgon men nu njuter vi av en fin sommardag till.
    Kram och god onsdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skrämmande här vilka arbetsförhållanden det är för en del här.
      Jag hoppas att det kommer några droppar regn.
      Fin onsdag till dig med.
      Kram

      Radera
  3. Ni verkar ha det så skönt hos er. Är lite avundsjuk faktiskt, skulle gärna flytta till Spanien, men min gubbe vill inte. Sonen vill att vi ska flytta till USA, men det vill vi absolut inte.....Er fisk bacalao ser väldigt god ut. Här har fisk blivit så dyrt att man knappt kan köpa. Brukar mest bli strömming eller laxpudding som vi gör.
    Ha en fortsatt fin vecka.

    /Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lever ett toppenliv gubben och jag. I alla fall som vi själva tycker. Det här har varit vår dröm i så många herrans år och sen gick den i uppfyllelse 😀.
      Fisken har blivit dyrare här med och även andra varor har skjutit i höjden. Men det är inte som priserna i Sverige. Vet när jag var i Sverige sist och gick och handlade middagsmat. Fick verkligen välja med omsorg vilka varor som skulle ner i korgen.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Bra de har med sig skugga när de jobbar ute i alla fall! Vattnet här är likadant, men vi dricker via ismaskinen i vår frys så vi har alltid is och kallt vatten, det är skönt. Annars hade jag gjort som du! Undrar om det kom något regn.. men det kan jag nog se i nästa inlägg :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen. För annars hade de väl grabbarna fått solsting.
      Den här årstiden måste man ha kallt vatten. Annars är jag inte direkt någon fan av det. Gillar hellre rumstempererat.
      Ja, det kan du. Men jag kan skvallra lite för dig😉. Vi fick en skvätt.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.