2024-08-30

Återbruk

 

Igår så följde jag med gubben på en liten inspektering och vattningsrunda. Ixa fick vara kvar hemma och det sköter hon galant.

Första stoppet var hos vänner som kommer ner idag. Där satte gubben på strömmen och gav blommorna vatten. Sedan åkte vi vidare. Och på nästa stopp bytte han ut vattenslangen och slangkopplingen. För den gamla slangen läckte som ett såll.

Efter det så åkte vi vidare till posten. Jag skulle posta några vykort till våra barnbarn och en vän. Gick väldigt snabbt med ärendet, för det var bara jag och en till där inne.

Och när posten var klar så styrde vi pärlan till Mercadona för att veckohandla. Inga konstigheter där igår, utan lugnt och lagom med folk. Men det var ju bara torsdag, så det har nog sin förklaring.

När vi kom hem och varorna var inplockade där de skulle vara så fastnade jag i köket. Jag hade sett biten sockerkaka som låg i kylskåpet när jag plockade in varorna. Den där biten var inget som vi kommer att äta upp. Men då kom jag på att man kan ju göra arraksbollar av sockerkakan. Sagt och gjort så blev det nya kakor av sockerkakan.

När jag sedan var klar med kakorna tog jag tag i middagen. Och det blev en restmiddag på potatismos som vi hade över från när vi åt ugnstekt falukorv och potatismos i veckan. Det fick bli potatisbullar av moset. Och till dem hade vi rårivna morötter, bacon och lingon.


Vi tog morgonrundan nere i Punta Prima.


Molnig morgon.


Nu blev det inte arraksbollar utan det blev rombollar. För någon arrak hade vi inte, men rom fanns i barskåpet. Men de är lika goda för de.


Potatisbullar en sådan där maträtt man minns från skoltiden.



Och jag gillade det då och jag gillar det nu med.

8 kommentarer:

  1. Så smart att göra punshbollar av sockerkakan. Kan tänka mig att de blev goda.
    Potatisbullar gillar vi också så det serverad här hemma lite då och då.

    Önskar en fin fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var det. Så åkte inte sockerkakan i sopen.
      Det är gott, och med fläsk eller bacon till.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Gör alltid extra potatismos så det blir några bullar dagen efter. Gott!
    Och dina rombullar ser så smarriga ut. Återanvändning på alla plan gillar vi!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju smart och toppenbra.
      Det blev goda, så det har blivit en till kaffet.
      Kram

      Radera
  3. Helt rätt, potatisbullar i skolan, dem minns man !! Goda. Rombullarna ser fantastiska ut. Sådana fick vi inte i skolan . !!!!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en maträtt som jag gillade.
      Nej, några rombollar serverades inte😉😀.

      Radera
  4. Vad gott med rombullar, det är bra att ta tillvara på det som finns hemma och göra något nytt av det. Kul! Och gott! Jag använde överblivet potatismos som "kladd" i wraps under grönsaker och annat göttigt. Ha en skön lördag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är toppen när man kan få till något av rester så man slipper att kasta det.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.