2024-08-16

Helgdag?

 

Har sagt det förut och säger det igen. Vi kommer aldrig att lära oss alla dessa helgdagar som Spanien har. Och igår så var det en sådan dag som jag helt missat. Jungfru Maria Himmelsfärd.

Tyckte när Ixa och jag var ute och gick på morgonen att det var ovanligt lugnt på gatorna. Tänkte det är nästan som det är söndag. Och så rätt jag hade.

Efter frukost och datorhäng så åkte vi till Mercadona för att handla. Men det var då som vi förstod att det måste vara en helgdag, för Mercadona hade stängt. Så det var bara att vända hemåt igen och så får vi ta veckohandlingen idag istället.

När vi kom hem tog vi och hämtade Ixa och sedan gick vi upp till Waldemars och satte oss en stund. För barer och restauranger har ju oftast öppet fast det är en helgdag.

När det var dags för middag blev det lite olika rester som fanns i kylen. På kvällen började vi se serien Ondskan på tv4-play. Det blev en  strecksittning, vi såg 4 avsnitt i följd. 

När vi satt där och kollade knackade det på dörren och grannes dotter stod utanför. De åkte hem tidigt  idag och ville att gubben skulle stänga av vattnet när de hade åkt. Och det har gubben fixat nu på morgonen.


Väldigt lugn och stilla morgon.


Förutom 2 tjejer på en SUP som satt  och guppade på vattnet.



Svensk dramaserie från 2023, baserad på Jan Guillous succéroman om unge Erik Ponti och hans problemfyllda år på Stjärnsberg i slutet av 1950-talet.

10 kommentarer:

  1. Det förklarade ju onekligen varför det kändes som om det var söndag. Förstår att det inte är helt lätt att hålla reda på alla helgdagar.
    Den serien så jag för ett tag sedan och jag tyckte den var väldigt bra. Trots att jag hade sett filmen så var serien lika bra och jag plöjde den snabbt.

    Önskar en fin fredag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gjorde ju det 😉. Nej, gud nej, så mycket helgon hit och dit som det är röd dag för här.
      Jag har också sett filmen men tycker även serien är bra.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Jag har sett filmen Ondskan och tyckte mycket om den, så den serien blev jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har med sett filmen också och jag tycker även att serien var bra.

      Radera
  3. Här var det också helgdag i torsdags. Det firades med fest i många byar och städer. Men vi höll oss hemma som vanligt :) Har läst boken Ondskan, men inte sett film el serie. Vet jag tyckte boken var väldigt obehaglig. Hoppas du får en fin lördag! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det firades nog lite varstans Jungfru Marias himmelsfärd när det är en förpliktigad helgdag inom den romerska-katolska kyrkan.
      Det är ju ingen glamourserie utan mycket ondska.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Ja, det finns massor av helgdagar i Spanien. Värst är att hålla ordning på de lokala.
    Härliga bilder.
    Jag har både läst boken och sett Ondskan på TV. Tycker filmen var bra, men boken var bättre.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen 🤪, man undrar om de kan det själva.
      Jag har inte läst boken men sett både filmen och nu serien.
      Detsamma.

      Radera
  5. Ha Ha! Ja du får kolla om det finns någon spansk almanacka kanske där helgdagar är utsatta. Fina bilder. Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kanske är dags. Annars tycker jag att jag är duktig att titta på nätet emellanåt.
      Tack.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.