2024-08-25

Lite får man gnälla

 

Äntligen så kom vi iväg till affären och gjorde vår veckohandling. Det var jag och resten var semestrande spanjorer i affären. Jag skulle ha fisk i fiskdisken och det skulle visst alla spanjorer också ha. Jag ljuger inte om jag säger att jag stod där med min kölapp i minst 20 minuter innan det blev min tur. 

Expediterna var 2 st. bakom fiskdisken men det tar tid när de ska göra något. Superbra att man gör sin sak ordentligt, men det pratas med var och varannan spanjor som handlar också. Och de flesta spanjorer (i alla fall igår) köpte nog ingredienserna till sin paella. Då köper de inte ett nät med musslor som en annan gör. Utan ett nät ska öppnas och man kan peka på de musslor som man vill ha. Likaså med räkorna, det pekas och tittas som om de aldrig förr sett en räka. Fisken ska skivas upp och renset vill en del ha med hem. Om de gör fiskbuljong eller ger till någon katt, har jag inte en aning om.

Men helt klart så är det ju bra att de är trevliga mot sina kunder, det tycker jag. Och jag vet och har lärt mig att här är det mañana, mañana som gäller. Och jag har ju all tid i världen, så varför gnälla över detta.

-Jo, för gnälla är något som vi svenskar är rätt bra på. Och igår kände jag bara "Dame mi pescado ahora" så jag kommer här ifrån. Jag fick min fisk till slut och det gick lite snabbare än de som var före mig. För jag och expediten hade inget kallprat med varandra. Det enda jag sa var att hon skulle rensa mina fiskar.


En molnig morgon.


Så solen hade lite svårt att titta fram.


Vi hade bara småplock till fisken och lite bröd till med.



Sedan satt vi där och pillade i oss den grillade fisken. Jag köpte 2 st. Dorada (Guldbraxen) och 2 st. Lubina (Havsabborre).

14 kommentarer:

  1. Haha (förlåt!) Det krävs mycket tålamod av oss icke-spanjorer, trots att vi har tiden egentligen. Jobbigt ibland. Din spanska har utvecklats mycket ser jag. Så roligt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår infann sig inte det tålamodet, tyvärr.
      Där och just då fick jag inte fram den här spanska meningen 😂. För det tar sin lilla tid för mig att få ihop något 😄. Men jag får lägga den på minnet till nästa gång 😉😊.
      Kram

      Radera
  2. I svenska affärer pratas det inte alls på samma vis utan det ska gå snabbt och effektivt. Det är väl mycket av en vanesak men visst finns det roligare saker än att köa. Fisk kom du hem med till slut så ni slapp svälta ;-)
    Önskar en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej verkligen inte. Där nickar de och på sin höjd säger hej till en.
      Visst är det så och jag vet ju egentligen hur det är här. Men ibland vill man bara att det ska gå lite snabbt.
      Jag fick min fisk och det blev en jättegod plockmiddag på taket.
      Ha en fortsatt fin söndagskväll.
      Kram

      Radera
  3. Oj, kan tänka mig att det tar tid när det ska småpratas med varenda kund. Ditt besök gick mycket fortare. Fisken ser god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu skojar vi inte längre 🙈😂.
      Den blev jättegod när gubben hade grillat den.

      Radera
  4. Hej! Dorado är värd att vänta på! Grillad också, så gott!! Visste inte att dorado var samma som braxen. Min pappa sa alltid att braxen var en delikatess. Många slängde tillbaks den i sjön för att det är en nåldyna.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Det är en mycket god vitfisk. Jag tycker den är rätt lätt att plocka bort benen ifrån.
      Kram

      Radera
  5. Klart att en får gnälla! Men som du säger så är det ju så där det är här nere och numera störs jag faktiskt aldrig av det. Tycker det är rätt härligt när hela kön tålmodigt står och lyssnar till kallpratet :) Ha en fin måndag. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar inte vara så lättirriterad av mig. Men då i lördags så ville jag bara ifrån affären, men jag ville ju ha min fisk också 😉😂.
      Det kan vara skoj ibland att lyssna till deras prat. För det var ju aldrig något som hände när man bodde i Sverige och stod i kön på ICA.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  6. Så klart att man får gnälla när något är irriterande och jobbigt.
    Fisken såg väldigt god ut.
    Vilken service att få den rensad i affären.
    Det tror jag inte vi får här hos oss.
    Ha en bra dag nu.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fisken var jättegod.
      Här ligger ju fiskarna som de är förutom ädelfisken, för den är redan urtagen. Här gör de det man ber dem om att fixa med fisken.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
    2. I alla affärer med manuell fiskdisk i Sverige som jag besökt får man fisken rensad om man ber om det. I vårt fall blir det mest röding som vi ber att få rensad och filead.

      Radera
    3. De gör de här med om man ber om det.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.