2024-01-18

En solig men blåsig dag

 

Lite svalare morgon annars blev dagen lika fin som föregående med höga temperaturer mitt på dagen. Men det var blåsigt som sjutton, men som tur var det inga kalla vindar.

Vi tog en sväng till havet på morgonen och det var riktigt skönt att se havet igen. Det är ju inga dagliga morgonpromenader dit under denna årstid. Men vi går sakta mot ljusare tider på morgonen nu som är skönt. Så snart är det nog havet som bara gäller igen.

Hände väl inget särskilt under förmiddagen. Vi var hemma och gjorde ingenting. Satt ett tag på takterrassen, men det blåste väldigt mycket där uppe igår.

Eftermiddagen tog vi bilen till Villamartin och allmänningen där. Ixa fick springa lös och vi körde lite inkallning samtidigt. Inte en kotte var det där när vi kom. Men när vi var på tillbakaväg mot bilen igen, kom det två personer som hade sina hundar lösa precis som vi hade Ixa.

Vi kallade in Ixa och kopplade upp henne. De två personerna som vi mötte började ropa på sina hundar att de skulle komma, men inget hände. Då struntade de i att fortsätta att kalla in dem. Utan lät deras hundar helt sonika springa efter oss istället.

Gubben vände sig om när en av hundarna nästan var ifatt oss och schasade i väg den. Då vaknade en av hundägarna till (mannen i sällskapet) och började att skrika och gapa på oss. Att ingen gör så mot hans hund som gubben hade gjort. Herregud säger jag, hur är människor funtade egentligen. Det gubben gjorde var att säga "go away" och slå ut med sina armar när hunden kom emot oss. 

Använd ditt koppel som du har hängandes runt halsen om du inte har koll på din hund när andra hundar kommer, sa gubben till han. Men det köpte han inte heller. För ingen talade om vad han skulle göra och inte göra, förmedlade han klart och tydligt.

Jag tror eller jag vet att när vi hade våra hundar i Sverige, så stötte vi aldrig på så här många konstiga hundägare. Mot vad vi har gjort nu, sedan vi skaffade Ixa. 

Förutom den här lilla incidenten så var det en skön promenad för både oss och Ixa.

Vi åt rester när vi kom hem och spelade lite spel på altanen. Det blev en stund vid tv:n på kvällen som vanligt. Och jag hoppade i säng tidigt för jag var så himla trött.


Solen hade inte kommit upp ännu när vi var vid havet.


Inte så värst grönt på fältet.


Mycket att nosa på här för Ixa.


Så öppet och så bra att man ser på långt håll om man är på väg att möta någon.


Den gamla olivlunden på fältet.


Undra hur många hundra år träden är.


Knotigt och vackert.

10 kommentarer:

  1. Stackars hund som har en så otrevlig husse! Respektlös är ordet!
    Älskar gamla knotiga olivträd och ångrar att jag aldrig kramat ett. De är så vackra och visar åldern med värdighet. När jag är i skogen kramar jag ett träd ibland. Det gör mig glad.
    Ha det gott.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter kanske lite knasigt. Men jag tycker det är så många som har hund som inte skulle ha det, tyvärr.
      Det gör jag med och de är verkligen vackra.
      Att krama träd ska ju förstärka vårt immunförsvar har jag läst.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Ja somliga ska verkligen inte ha hundar. Hur kunde han bli så upprörd över det att din man sjasade bort hans hund? Usch. Håll reda på din hund istället, gubbe!! Jag gillr verkligen inte hundägare som bara släpper hundarna vind för våg, och allra minst gillar jag när en hund börjar rusa emot mig. Olivträd, så fint och vackert!! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tänker jag med. Skulle finnas någon sorts körkortsvariant om man är berättigad till hund eller inte.
      Jag gillar verkligen inte när en hund kommer rusandes mot mig heller.
      Älskar olivträd för de är så knotiga och krokiga.
      Kram

      Radera
  3. Har man sin hund lös så ska man ha koll på den. Helt otroligt att mannen blev sur när gubben din schasade bort hunden. Suck säger jag bara. I dag när vi på långpromenad mötte vi fyra lösa hundar. De lyssnade inte ett dugg på matte eller husse utan rusade bara fram till oss. Suck igen.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, SUCK säger jag med 😞.
      Detsamma.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! Trist med tokiga hundägare! De borde skaffa ett rullkoppel som kan bli 3 m - 15 m. Det blir lite fritt men inte helt löst! Här ute där vi bor är det många hundägare men aldrig att hundarna går lösa. KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det borde de.
      Låter ju toppen.
      Kram

      Radera
  5. Vad konstigt att någon blir arg för en sådan tillsägelse till hunden, borde ju uppskatta att någon annan sätter gränsen när hunden inte lyssnar på dem. Det finns många människor som beter sig märkligt. Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man slutar aldrig att förvånas över en del människors betande.
      Detsamma till dig.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.