2024-01-25

Helt okej onsdag

 

Onsdagen startade som alla andra dagar i veckan gör. Med en härlig morgonpromenad. Men promenaden blev lite stirrig och ryckig mot slutet. För vi gick en liten sträcka där det kryllade av kaniner. Så Ixa blev totalt blockerad och lyssnade inte till några kommandon. Att hon har en jaktinstinkt går inte att ta miste på. Men för den delen ska hon inte dra i kopplet som en tok när hon ser kaniner. Så här har vi massor att jobba på.

Gubben hjälpte grannen efter vi hade ätit frukost. Han behövde en ny gasoltub och deras bil är på verkstaden. Så gubben skjutsade honom till Järnaffären i La Florida så han kunde köpa en ny.

Vi höll oss hemma igår och gjorde lite sysslor som vi tyckte måste göras. Jag damma och dammsög. Gubben pysslade med blommorna på takterrassen. Beskar citronträdet och vattnade allt som behövdes där uppe.

När jag var klar med mina sysslor så gick jag upp på taket med. Jag hade gjort några mackor som vi tog som en liten lunch, och sedan hoppade jag ner i en solstol och bara låg där och njöt av solgasset. Slumrade nog till en kortis också. Nu hade klockan blivit seneftermiddag och Ixa behövde rastas. Så jag tog rundan i shorts och t-shirt, för så himla skönt var det ute. 

Vi käkade middag på altanen och det blev ugnsbakad lax, ris och citronsås. Jag bakade några kakor till kvällsfikat med. För kolasnittarna som jag gjorde har tagit slut. Den här gången blev det en kaka med jordnötssmör i. Jag köpte en burk jordnötssmör för ett tag sedan på Mercadona, men det var inte gott. Jag gör ju mitt egna jordnötssmör, och så får det bli i fortsättningen med.


Jag valde till slut att gå upp på kullen och gå. För nere på stigen blev det för stirrigt.


Sen kom vi ner på gatorna igen och promenaden blev som vanlig.


Ixa:s bästa leksak. Som hon tar lite vila ifrån just här.


Gubben plockade av alla citroner och sedan beskar han träde rejält som han brukar göra ibland.


Det var 41st. citroner kvar på det igår när han plockade av alla. Nu ska gubben göra lite Limocello sa han.



Jordnötskakorna rullade jag som bollar och tryckte ut dem med en gaffel innan de gräddades.

15 kommentarer:

  1. Hej Carin! Wow så MÅNGA citroner! Så läckert och GOTT! Limencello, citronsorbet, lemoncurd... mmmm gillar citron till nästan allt! Citronzest i olivilja men lite salt till salladen , mums! Kul att ni fick skörda så många. Det bästa är att de är heöt obesprutade också.

    Tänk att det finns vildkaniner i Spanien... kanske Ixa kommer hem med en, en vacker dag! Nej, bättre att gå på kullen!

    Fin torsdag till dig! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citron är så gott och mycket kan man göra av dem med. Det smakar alltid bäst när de är egenodlat.
      Här är det massor av kaniner och de är så söta. Vi skojade när vi jobbade och såg många kaniner överkörda vid vägkanten. Att det var de som de använde till tapasrätten. För det är ofta krossat ben i den tapasen "Conejo".
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Så underbart med alla citroner!! Tänk att kunna odla sina egna. Jag är som Channal, gillar citron i nästan allt. Min brorson i Sveige är tillsammans med en tjej från Italien. Hennes pappa gör Limoncello av egna citroner. TROR det är den godaste Limncello jag druckit. Så er lär blir toppen. Och er takterrass, vilket guldställe för er. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skoj att använda sina egna citroner.
      Vi får hoppas att gubben lyckas med den. Men det brukar han göra.
      Det är vårt största rum brukar vi skoja om.
      Karm

      Radera
  3. Nu är ni snart självförsörjande. 😉 På 🍋 kanske. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog luta åt det hållet 😀😉.
      Kram

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Underbart med citronskörd! Vi har citronträd men får ingen frukt... har dock aldrig vågat beskära dom så där mycket :D kanske är det som är knepet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skoj när man får en så stor skörd.
      Här är det gubben som har de gröna fingrarna, så jag vet inte om det är det 😃 som är knepet.

      Radera
  6. Massor med kaniner framför nosen på en hund med jaktinstinkt är en utmaning men ni får jobba vidare.
    Wow, vilken imponerande citronskörd hos er! Det märks att gubben din har gröna fingrar!
    Härliga bilder som vanligt.

    Önskar en fin kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får väl gå den rundan ett par gånger och försöka avdramatisera det hela 😧😉.
      Verkligen kul att vi fått så många och fina citroner. Ja, det gör ju det 😁.
      Tack.
      Kram

      Radera
  7. Underbart med alla citroner! Vi har ett ganska nyplanterat citronträd men det verkar inte riktigt gilla läget. Får kanske flytta det, eller köpa ett till och plantera nån annanstans. Jordnötskakor är så gott, det ska jag baka igen, har ett bra recept på det. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skoj.
      Vi har ju vårt i en stor kruka och det har levererat citroner sedan vi planterade det där.
      Verkligen gott och man tar gärna 2 på en gång.

      Radera
  8. Kan tänka mig att Ixa blev tossig av kaninerna. Finns verkligen lite att jobba på. Men hon är väl inte så gammal än. Oj så mycket citroner det kunde skördas. När jag ser citronerna blir jag så sugen på att flytta till värmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu skojar vi inte längre 😉😀. Får väl gå den där rundan lite oftare och ha mängder med belöningsgodis i fickorna. Nej, hon är snart 16 månader.
      Jättekul at trädet levererade bamseskörd i år.
      Igår var det värmerekord för årstiden. Temperaturen stod som mest på 24 grader.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.