2024-01-30

Njaaa, sådär

 

När frukosten var i magen och jag var iordninggjord, tog jag mig en sväng bort till La Zenia Boulevard för att hitta en present/er till Amelia. Först gick det väldigt trögt att hitta helsvarta tights som inte hade utsvängda ben. Tightsen som fanns nu i butikerna hade mer ljusa färger eller var mönstrade. Lite mera vårkänsla över dem om man säger så. Men skam den som ger sig. Letandet fortsatte och på en hylla i en butik lite off från alla färgglada tights, så låg det gråa och 2 par svarta tights med helt raka ben. Som en skänk från ovan 🙊😁 så var de i Amelias storlek. Vad är oddsen på det. Hade jag bott i Sverige hade jag gått och köpt en trisslott direkt. Så ska man göra en slutsummering på detta uppdrag Så gick hem med ett leende på läpparna och var väldigt nöjd.

Nu till en helt annan sak. Jag och även gubben har fått denna grej i flödet på Instagram flera gånger. Så jag var såklart tvungen att testa detta receptet. De kallas för kanelbullerullar och görs av skivat rostbröd. Jag tyckte väl sådär om kanelbullerullen. Den var alldeles för sött tyckte jag. Och inte alls som att äta en färdiggräddad vanlig kanelbulle. Här hittar du receptet.


Förberedning för kanelbullerullarna.


Skar bort kanterna runt brödet.


Kavlade ut brödet något och bredde ut smörblandningen på brödet.

Och rullade ihop den.


Doppade dem i mjölkblandningen.


Stekte dem sedan i stekpannan.



Rullade dem direkt i kanel och sockerblandningen. Sedan var det bara att äta dem.

18 kommentarer:

  1. Bra att du inte gav upp ditt letande. Mitt tålamod räcker sällan länge på Zenia Boulevard. De där rullarna har jag också sett ett antal gånger och tänkt göra till barnbarnen. De brukar gilla sött. 😉 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börjar det trilskas på La Zenia så är det svårt att hålla skenet uppe. Men igår gjorde jag det. Jag kanske bet ihop en extra gång. Det var ju barnbarnet jag letade present åt 😉.
      Det tror jag säkert att de gör.
      Kram

      Radera
  2. Vilken tur du hade som hittade svarta tights jag var ute i samma ärende förra veckan men då fanns det på Primarks.
    Fint att du testade kanelbulle receptet 😊då tror jag att jag hoppar verkade väldigt sött.
    Jag hittade ett annat recept på kanelbullar
    1 rulle smördeg
    Skiva gröna syrliga äpplen och lägg tätt tätt på rullen
    Strö på kanel och socker
    Rulla ihop rullen (lite trixig)
    Skär i lagom storlek placera på plåt med bakplåtspapper
    Pensla på ägg och strö på lite mer kanel och socker
    Grädda enligt anvisning på smördegspaketet
    Servera med glass och vaniljsås
    Blev jätte gott.
    Går jätte bra att frysa och ta fram micra.
    Ni får ha en fin dag.
    Kram PiaG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du ser, skam den som ger sig 😉👍.
      Ditt recept lät väldigt smarrigt och gott. Tack för de.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Tyckte det var en kul idé med kanelrullarna och det är väl bara att ta mindre socker i smeten och utanpå. Jag minskar ofta sockermängden som anges i recept.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i. Jag brukar aldrig följa recept till punkt och pricka. Men igår så gjorde jag det.
      Kram

      Radera
  4. Skam den som ger sig ja och det stämde ja även denna gång. Vilken fantastisk tur dessutom att de fanns i Amelias storlek.
    Vi har fått samma recept i flödet men jag tror att jag avstår efter ditt omdöme. Känns onödigt fett dessutom tycker jag...

    Önskar en fortsatt fin tisdag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen tur och jag blev så glad att slippa leta mer.
      En vanlig kanelbulle är bra mycket bättre.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  5. Så bra att du hittade tightsen. YAY, rätt stl och allt. Tänkte att kanske dans/balettbutiker kan ha sådana annars? YESS, även jag får upp de där bullarna i min feed med jämna mellanrum på insta. Nu vet jag att jag inte ska prova det, men bra att du testade, de ser goda ut. Nä baka du egna bullar framöver. Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev jätteglad när jag hittade dem.
      Det har de säkert, men in till storstan har jag ingen lust att åka när vi har ett stort köpcenter där vi bor.
      Jag blev frestad eftersom jag med tyckte de såg så himla goda ut. Men det blir vanliga bullar hädanefter här.
      Kram

      Radera
  6. Hej Carin! Alltid kul att testa något nytt och ibland åker man på en nitlott! Men vilken storvinst i klädbutiken! TJOHO!! Tur att tightsen även fanns i Amelias storlek. Nu får ni en glad tjej när hon öppnar sin present.

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så och den smällen får man ta ibland 😃.
      Jag blev så glad när jag såg att det stod 122 cl. i dem.
      Ja, det känns bra.
      Kram

      Radera
  7. Jag kan det hela från min barndom och det hette "Stackars riddare" då... brödet blötlades i mjölk-äggblandningen och stektes sedan i smör i en panna och lades på tallriken och sedan blev socker och kanel läggas till brödet som ges...Jag älskade det.
    p.s. brödskivorna rullades inte. Det var så vi åt det :-))) Det tror jag att jag gör så fort jag köper lite vitt bröd. Tack.
    Grattis till att du fått strumpbyxorna.
    Glada hälsningar från Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet vad du menar, hos oss kallade vi det för "fattiga riddare". Min farmor gjorde dem på gammalt bröd. Blev det väldigt festligt kunde hon ha vispad grädde och en syltklick till dem med. De tyckte jag var gott när jag var liten.
      Ja, det var skönt att jag hittade dem så jag slipper leta mera.

      Radera
  8. Nu vet du att du inte ska göra det receptet igen :) Jag gjorde en sötpotatisgratäng häromdagen som inte heller var helt lyckad. Men utan de där mindre goda rätterna så vet en ju inte vad som är gott. Hahah, hurtigt värre, men det är ju bra att äta lite sämre mat ibland för att uppskatta den goda. Sen kan det ju vara slöseri med både tid och pengar. Bra du hittade presenten du vill ge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här blir det bara vanliga bullar hädanefter 😉.
      Precis man vet ju inte om det är gott förens man har provat det. Men ibland får man ta de smällarna 😀.
      Ja, nu känns det bra när man skickar hem paketet till barnbarnet.

      Radera
  9. Ååh, ja dom där har jag också sett figurera och tänkt att jag ska prova som den kanelbulletokiga jag är, haha :D Dom ser rätt smaskiga ut iaf :) Och ja, precis som Monica skrev så kan man ju ta mindre socker kanske? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man göra det. Jag brukar gå på känsla när jag bakar. Men inte denna gången 🙈.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.