2024-01-11

Grått och mulet

 

Det hade regnat under natten så gator och trottoarer var blöta och hala. Vi gick upp mot Villamartin och förbi skolan som är bäst att göra innan alla elever börjar att samlas utanför den. Men vi är ju ute tidigt och vid sjutiden är de inga barn ännu som börjat dyka upp vid skolan.

Sedan fortsatte vi upp till Macken Cepsa där det alltid är fullt med arbetare som tar sin kaffe innan jobbet. Där vek vi neråt och började att gå mot havet.

Det var inte många som var nere vid havet. Brukar vara en del som vill se solen stiga upp. Men så mulet som det var igår så skulle det bli svårt att se någon sol stiga upp.

Vi gick inte hela vägen utmed havet utan gick upp på gatorna efter Cala Cerrada och började att gå hemåt igen.

Jag halkade till två gånger på vår promenad på de hala trottoarerna med mina nya skor. Men det spelar ingen roll om de är nya eller hade varit de gamla. Gymnastikskor på blöta trottoarer är väldigt förrädiskt här.

När vi kom hem åkte gubben iväg på lite "att göra" grejer och jag och Ixa stannade hemma då. Jag köpte en (målar/skiss) bok förra året på Chinobutiken. Hade tänkt att måla en bild varje dag i den. Men det blev inte så. Utan den hamnade i mitt pysselskåp och där har den blivit liggandes sedan dess.

Men nu så plockade jag fram boken igår och satte mig för att måla på första sidan. Fick se att jag hade kladdat lite på den första sidan med vattenfärgspennor (något jag helt glömt bort). Men jag kladdade och målade och vips så syntes inte strecken längre.

Jag vek och klippte några löv också till grenarna som vi har i urnan på altanen. De grenar som får agera påskris, midsommarstång, julgran och dekorationsträd åt oss.

På kvällen blev det en stunds tv-tittande som det brukar. Vi såg på det nya programmet "Drömkåkar Utomlands" på Tv4:a.


Macken Cepsa i Villamartin.


Sedan gick vi över övergångsstället och ner mot havet. Ixa nöjd att ha en pinne att bära på.


Gick förbi La Zenia Boulevarden.


Och över gångbron ner mot La Zeniastranden.


Där syntes det att det kommit lite regn under natten.


En sol som gick upp bakom mörka moln.


På väg hemåt.


Det här var det sista jag såg av solen igår.


Nu ska vi bara under N332:an så är vi på rätt sida igen om vägen.


Ett sista kort på dalen innan vi var hemma.


Här är min bok som jag köpte för ett år sedan.


Och första verket är gjort i den.



Många drömmer om en tillvaro utanför Sveriges gränser. I programmet Drömkåkar utomlands får vi följa svenskar som gjort slag i saken och förverkligat sin dröm.

12 kommentarer:

  1. Det programmet såg vi också och det var helt okej tyckte jag. Dock föredrar jag när tanken är att man ska behålla huset och inte renoverar för att sälja vidare. Det känns lite som ett annat program.

    Önskar en fin torsdag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tyckte vi med var lite knasigt. Men annars helt okej.
      Detsamma.
      Kram

      Radera
  2. Idag är det lite ljusare så nu ska vi ge oss ut på promenad. Liiiiiite senare än du. 😉 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det är så skönt tycker jag. Ljus och värme vill vi ha mer av.
      Kram

      Radera
  3. Hej Carin! Grått och mulet är väl typiskt vinterväder i Spanien. Bra att det gör dig glad! Men jag hoppas på värme när vi åker ner till Spanien i februari. Vi brukar ha tur med vädret!

    Jag har också sådana böcker jag brukar sitta och måla i. Det är rogivande för själen. KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan!
      Jo, det är rätt typisk vinter här. Just nu har vi 13 grader och solen har inte syns till. Kändes väldigt kallt när jag var ute med Ixa 🙈. Man har blivit som en spanjor själv 😉😁.
      Februari brukar vara lite svajande väder tycker jag. Men vi får hålla tummarna att ni har tur denna gången med. Ni ska ju lite längre söder ut med.
      Ja, det är verkligen rogivande. Idag blev det en tårta i lite roliga färger med fem ljus i. Tänkte på vår Julia vårt äldsta barnbarn fyller 20 idag. Men gubben undrade vem som fyllde 5?
      Kram

      Radera
  4. Det låter som här, på vissa gångvägar och trottoarer måste jag vara så försiktig efter regn eftersom det är halt. Inte kul det, så jag vet hur du har det.
    Så mysigt med en bilddagbok, låter som skön terapi. Roligt att ha sedan också att gå tillbaka till. Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fy sjutton så hala trottoarerna kan bli efter ett regn.
      Ja, det har jag tänkt på länge eftersom jag gillar att kladda och leka med färg 😉🙄😁. Och rogivande är det med.
      Kram

      Radera
  5. Det där programmet fick jag tips om i igår, ska se det. Fick också frågan varför vi inte var med :) Lite gulligt, men vi hade tackat nej om vi fått frågan ändå. Ha en skön fredag. Och hoppas du hittar på en färgglad, god och vacker drink som vanligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag du ska göra.
      Skulle det inte ha varit skoj att ha ett filmteam i hasorna när man renoverar 😉😁.
      Vi får se om det blir någon drink framåt eftermiddagen när hantverkarna gått hem från oss.

      Radera
  6. Oxå mysigt tips på prog
    Samt ja det Jan verkligen bli totalt då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att kolla på sådana program. Kul att se hur folk renoverar.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.