2024-01-12

Sol på förmiddagen och mulet på eftermiddagen

 

Den Spanska vintern var väldigt påtaglig igår på morgonen med. Mulet och trist väder. Men som slog om och blev strålande vackert, men inte med några skyhöga temperaturer (men det ska vi visst få i nästa vecka).

Vi hade veckohandling på dagens "att göra lista". Det var en del basvaror som måste inhandlas, som mjölk, yoghurt, smör, mjöl m.m.

Jag är inte haj på bilar men visst hörde jag med att det var något fel på pärlan när vi gav oss iväg. Gubben däremot visste med en gång att det var en tändspole som pajat på bilen.

Så gubben fick ringa till vår bilmek som vi har och han fick en tid som idag på morgonen. En onödig utgift, men som måste åtgärdas. 

Igår så fyllde vårt äldsta barnbarn 20 år. Så nu säger jag som gubben skulle ha sagt. JÖSSES, vad tiden rusar iväg. Julia fick en flygbiljett av oss när hon fyllde 8 år hit. Hon fick följa med oss på vår sommarsemester. Och efter den så följde hon och hennes bror med oss ett par somrar hit ner. Men Julia blev även hon förälskad i Playa Flamenca. För hon bokade en resa hit förra sommaren med en kompis när de slutade gymnasiet.

När handlingen var avklarad och allt inplockat i skåp, kyl och frys och vi hade ätit så hände det inte så mycket mer här. Jo, det gjorde det för jag bakade bröd. Men annars var det lugnt. 

På kvällen började de ett nytt program som vi kollade på Svt-play. En serie på 6 avsnitt med Magnus Uggla och hans dotter Agnes.


Det var länge sedan jag bakade något i lergrytan.


Men igår fick det bli i den. Och det blev fluffigt, knaprigt och gott.

25g. jäst

1/2dl. olja

5dl. vatten

2tsk. salt

1 1/2 liter vetemjöl (jag tog i 3dl grovt mjöl)

Degen fick jäsa i en timme. Och under tiden fick lergrytan ligga i blöt. 

Sedan formade jag degen till ett avlångt bröd och lade det i lergrytan som jag nu även hade oljat in. Både grytan och locket.

Ställde i lergrytan i kall ugn och satt ugnen på 200 grader. Lät grytan stå i en timme i ugnen.



Serien kretsar kring artisten Magnus Uggla och hans dotter Agnes Uggla och på deras jakt efter kunskap om människor. I programmet besöker de platser som varit betydelsefulla för dem själva, eller för någon annan och tar upp ämnen som kärnfamiljen, andlighet, åldrande, emigration, dejting och populärkultur.

14 kommentarer:

  1. Vi satt på An Sibin, efter vår promenad, och såg er åka förbi. Eller rättare sagt, min man såg er för han känner igen allas bilar, vilket jag definitivt inte gör. Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag vinkade från baksätet som jag sitter i numera sedan vi blev med hund.
      Detsamma till er.
      Kram

      Radera
  2. Nybakat bröd är alltid gott men här hemma är det Husse som står för den biten medan jag bakar vetebullar och liknande. Snart dags för kanelbullar tänker jag.
    Det programmet såg vi också och det var helt okej tyckte vi.

    Önskar en god fredag nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, här har det aldrig hänt att gubben har bakat något 😉. Så jag kör bullbaken med 😀.
      Jag gillar Uggla och tyckte det var bra. En cool 70-åring med värsta bacillskräcken 😂.
      Ha en fin fredag du med.
      Kram

      Radera
  3. Vilket gott bröd! Tänk att få sätta tänderna i det, mums. Ah, typiskt med bilen. Bilar, telefoner och datorer SKA alltid funka, så det så. TACK för tips om Uggla-serien. Brukade lyssna på deras podd då och då förr, och den var rolig. Kramar och trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev perfekt 🙄 faktiskt.
      Håller med dig fullt ut.
      Gillar du Uggla så gillar du programmet.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Kanske min lergryta kan få komma fram ur gömmorna nu när jag ser ditt bröd. Har jäst hemma så inget hinder finns! Inte klokt att snabbt barnbarnen blir stora så fort. Bara vi som håller oss lika gamla, jag menar unga... hrm.
    Trevlig helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. det får du göra😉 .
      Det är på dem och sina egna barn som man förstår att tiden rusar iväg 😉😀.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  5. WOW vilket bröd !! Det skulle jag gärna sätta tänderna i. Jag har ingen lergryta, men tycker om att baka bröd och frukostbullar. Måste komma ihåg att prova ditt recept.
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eget matbröd är som bäst när man gjort det själv.
      Du kan ju använda din stekgryta om du har en sådan istället.
      Kram

      Radera
  6. Oh vad mysigt med en serie med dem och så gott med egen bakat. Vi ska istället få kallare till veckan. Ohh 20 år det är stort minns känslan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var bra och jag gillar Uggla.
      Här ska det bli värmebölja nästa vecka med ovanligt höga temperaturer för årstiden.
      Verkligen, och en annan tycker inte det var länge sedan hon var en pytt.

      Radera
  7. Har just nu frallor i ugnen som ska få bli middag med en massa god ost. Åt en stadig lunch så behöver inte så mkt i kväll. Värme har vi haft idag, så skönt att den kalla vinden är bortblåst nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så smarrigt. Nybakat och goda ostar är inte fel alls som middag.
      Här kommer värmen sakta smygande tillbaka. Och nästa vecka ser ut att bli toppenbra.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.