2024-01-08

Första pysslet

 

Det blåste rätt bra igår morse med. Så mössan drogs långt ner över öronen när vi gick iväg på morgonpromenaden.

När vi var tillbaka så åt vi frukost och hade lite datorhäng. Jag drog igång med ett pysselprojekt som jag haft i huvudet ett tag innan jul. 

Framåt eftermiddagen tog vi bilen upp till allmänningen i Villamartin och gick en runda där med Ixa. Det blir väl att vi börjar åka dit upp nu om vi vill släppa henne. För under jan - april är det risk för pinjelarven. Och i dalen som vi brukar vara är det nästan bara pinjeträd. 

När vi kom hem fixade jag till maten till oss. Sedan satt vi ett tag på altanen och spelade lite tärning innan jag fortsatte med mitt pyssel.

På kvällen blev det ett nytt avsnitt av "Sanningen". Tråkigt att behöva vänta en hel vecka igen till nästa nu. Efter avsnittet såg vi en film på Netflix. En film som var från 2013. Den hette "2 Guns" och huvudrollsfigurerna som spelade var Denzel Washington och Mark Wahlberg. Det var en actionkomedi, och vi tyckte väl den var rätt kul och bra.


På vägen hem från vår morgonrunda.

Uppe på allmänningen i Villamartin är det mest olivträd som känns bra att det är denna period när pinjelarven finns.


Vår lilla goding.


Vi åt tacos.


En lättsam och kul film.


Nu var det egentligen inte detta papper som jag hade tänkt mig till projektet. Men nu fick det bli det för jag orkade inte hålla på att skicka efter ark.


Så jag fick klistra ihop mina ark som jag köpt. För de var bara glansiga på en sida.


Sedan klippte jag ut en massa löv i olika former. Gjorde mönster på dem och böjde till dem lite.


Hängde upp dem på grenen i fönstret i olika längder.



Jag blev nöjd med resultatet. Löv som kommer att glittra vackert när solen skiner på dem.

10 kommentarer:

  1. Så fint det blev med löven och det känns nytt och fräscht nu när julen är undan.

    Önskar en bra start på den nya veckan!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det var lite så jag tänkte med.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Lövpysslet blev så fint. Påminner om löv jag klippte till av guldig plåt. Har dem kvar minns jag nu. Men var?
    Är pinjelarver besvärliga för hundar?
    Kramar från Eva-Mari, -22 just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var det jag hade tänkt göra mina löv i. Men hittade inte det på någon affär eller chinobutik. Så då fick det bli ett kraftigare papper istället.
      Ja, de här mycket farliga för både hundar och människor. Skrev om dem förra året som du kan läsa här https://hallonoblabar.blogspot.com/2023/02/farlig-larv.html.
      Kram och vi har +20 i solen där det är lä nu. Det är kontraster det 😉😃.

      Radera
  3. Åhh så fint med grenen och löven. Så otäckt med pinjelarver. Det är mycket man får akta sina älskade husdjur ifrån.
    Ha det fint önskar Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack😊.
      Ja, det är det. Man får vara på sin vakt nu och välja vilka vägar man ska gå.
      Detsamma till dig.

      Radera
  4. VAd fint det blev med alla löv! Du är så kreativ :) I år har jag inte sett några pinjelarvsbon i vårt pinjeträd. Men tidigare år har vi klippt av en eller två grenar med bon och eldat upp. Bra ni är på er vakt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och löven kommer nog ge många solkatter i sommar.
      Det var första gången förra året jag såg dem helt live. Har bara sett bilder på dem innan. Men det är ju för vi skaffat hund och man blir mer på sin vakt då.

      Radera
  5. Ohh så fint det vart med pysslet, så kreativt

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.