2024-01-05

Städdag

 

Jag sköt ju fram min städdag och igår var den ypperlig att ha. För vädret var inte sådär på topp som dagen innan. Det började t.o.m. att regna lite. Och i morse när jag gick ut med Ixa, syntes det att det även regnat under natten. Och vi fick lite regn på oss när vi gick vår morgonpromenad med.

Men nu var det gårdagen jag skulle berätta om. Så jag svepte runt med dammtrasan, dammsugaren och golvmoppen. Sedan kände jag mig färdig för dagen.

När jag körde städdag så fick gubben styra upp alla ärenden ensam. Så han var iväg till veterinären (som hade stängt), till Suma-kontoret åt våra vänner, apoteket och till sist fick han även ta veckohandlingen själv.

Men matbutiken gillar gubben att gå i. Och det kan ha en förödande effekt istället. Han kommer hem med bra mycket mer än vad som stod på lappen. Men i dessa tider när matpriserna skjutit i höjden även här, så sköter han sig väldigt bra. Inte som att släppa en ko på grönbete längre.

Sedan var vi hemma resten utav dagen och jag satt och målade lite och gubben såg på hockeyn. Jag tittade lite sporadiskt. Jag tycker hockey är roligare att se live, än på tv:n. Men ikväll kommer jag sitta bredvid gubben och se våra svenska grabbar spöa skiten ur USA  🙊 och ta Junior VM-guld.

Vi började på en miniserie på Netflix med. Den heter "Sovande hundar" och är en tyskserie som vi tycker verkar bra efter de två avsnitten som vi sett.


Igår så blev det vegetariskt på tallriken. Vi hade ris kvar i kylen, så det fick stekas upp med kikärtor, vitlök och kryddor. Jag ungsrostade brysselkål och majskolvar till riset. Strödde över parmesan när allt var klart.



Serien kretsar kring en tidigare högt uppsatt polisofficer och en ambitiös ung åklagare. När ett mord verkar ha kopplingar till en terrorattack för 18 månader är de tvingade att öppna upp utredningen som de trodde var ett avslutat kapitel.

16 kommentarer:

  1. Städning, inte kul. Jag skjuter gärna på det och skjuter på det igen, men till slut måste jag.
    Jag har tittat lite på hockeyn, men långt ifrån allt.
    Den vegetariska tallriken ser god ut, helt i min smak.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ingen rolig syssla precis. Förutom när den är gjord och allt är skinande rent igen.
      Ikväll måste man kolla på grabbarna.
      Den var god 😀.
      Detsamma till dig.

      Radera
  2. Skönt att du kan släppa loss honom utan att bli ruinerad. 😆
    Nu är ni redo för helgen. Trevlig sådan! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan så jag blev lite förvånad när jag plockade upp kassarna 😉😁.
      Jepp, nu är det bara att köra på.
      Detsamma till er.
      Kram

      Radera
  3. Städningen är verkligen skön när den är gjord för man får ett omedelbart resultat! Just nu dammsuger Husse så det går på rätt håll.
    Vi har snart Netflix igen så jag tackar för tipset.

    Kram och god fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en skön känsla när allt är skinande rent och dammfritt igen.
      Detsamma.
      Kram

      Radera
  4. Jag önskar er alla lycka till för 2024... framför allt god hälsa.
    Din grönsakslunch ser väldigt god ut, den är precis min...
    en glad kram till dig... solen tittar precis fram här efter många dagars regn... och ja, jag ska ta en promenad i skogen... just nu :-))))
    Hug Viola

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, jag önskar detsamma till dig.
      Här har vädret varit lite fram och tillbaka med. Idag har vi haft en mulen dag och blåsigt.
      Kram

      Radera
  5. Du är då helt otrolig på det här med mat. Du kan koka soppa på en spik. Det är skönt då tråkstädningen är avklarad, håller med. Haha, jaaa tur att du uppfostrat maken med mathandligen nu. HÅLL dig till LISTAN!! Carin, ha en jättefin helg!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du.
      Ja det är skönt när huset luktar fräscht och gott igen.
      Vi får se hur länge det varar 😉😁.
      Detsamma till dig 😊
      Kram

      Radera
  6. Här väntar också en städdag. Men det är inte regn som håller mig inne utan kylan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rätt så kyligt i Sverige nu har jag sett och hört.

      Radera
  7. Skönt när det är städat! Jag röjde upp i hyllan med alla burkar av inlagda grönsaker etc. i går. Alla tomburkar åkte ner i en plastlåda under sängen. Vilken skillnad det blev!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns alltid skönt när man får ordning på det som man vill få ordningen på.

      Radera
  8. Hej Carin! Här är det full rulle med barnbarnen. Igår hade vi tacosmys på självaste trettondagsafton! Idag håller vi oss inomhus, -18°C.

    Trist att de inte slog USA! Men grattis till silvret! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Mys på högsta nivå med andra ord.
      Tacos är så gott så det spelar ingen roll vilken dag man äter det 😉😀.
      Förstår att ni är inomhus idag.
      Ja, det var lite trist. Men silver är inte fel det heller.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.