2024-01-22

Måste tipsa er om

 

Ett supergott bröd som jag gjorde igår. Det slog t.o.m. lergrytsbrödet med råge.

Men vad hände annars här i huset igår då. Jo, gubben åkte och hämtade en av grannarna vid flygplatsen. De ska vara här några veckor nu. De ska fira frun i husets 80-årsdag här nere fick gubben reda på. 

Jag själv gjorde inte så värst mycket när han var iväg. Inte mer än att pyssla lite med bröddegen när den jäste. Och givetvis så målade jag en dagens i min målardagbok.

När gubben var tillbaka så började jag med maten till oss. Såklart så ville grannarna bjuda på mat ute. Men vi tackade nej till det. Dit de hade tänkt att gå tror vi inte att hundar får vara med inomhus. Och sitta ute och äta på kvällen är ingen hit nu.

När det var dags att bänka sig i tv-soffan blev det en film från 2003 med Meg Ryan som hette "In the cut" och sedan tittade vi på sista delen utav "Sanningen" på Tv4-play.


Ser ni rovfågeln på himlen som brett ut sina vingar över hele Punta Prima.



Nu var vi snart hemma och solen hade kommit upp.



Förr tyckte jag att pasta räckte gott och väl att äta en dag i veckan. Inte sju som gubben och barnen tyckte. Men jag har nog ändrat mig lite där. Kan nog sträcka mig till två eller tre.



Här har vi nu det fantastiska brödet som bakas i gjutjärnsgrytan.


Som fick en god och knaprig yta.



Och håligt och saftigt invändigt.

Här delar jag videon med brödet som jag hittade på Youtube.

12 kommentarer:

  1. Och nu har en ny vecka börjat med sol och det är man glad för såklart. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om pasta och äter det gärna. Man kan liksom variera tillbehören hur mycket som helst. Husse är inte lika road men har börjat ge med sig lite på den punkten.
    Tack för tipset om brödet. Ska visa det för Husse som är den som står för matbröden här hemma.

    Kram och glad måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl det man inte gjorde förr. Hade man pasta så var det köttfärssås eller stekt korv som gällde.
      Gör det, för det var jättegott.
      Detsamma.
      Kram

      Radera
  3. Min knasiga mage tål inte vanlig pasta längre. Så det får bli bönpasta istället. Men det smakar ungefär likadant.
    Brödet såg verkligen fint ut.
    Ha en bra vecka.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det va. Men bönpasta är rätt gott det med.
      Det blev jättegott.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! Det brödet såg riktigt mumsigt ut! Mmmm... nybakat bröd med bara smör! Gott! Borde börja baka! Vi åt också pasta igår, spagetti carbonara. Enkelt och gott att sno ihop! Men min make är inte glad i pasta haha! Men jag älskar't!

    Fin måndag till dig! Här har vi det väldigt blåsigt, plusgarder (+6°C) och sol! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här brödet var busenkelt och mycket gott. Så testa 😉😀.
      Carbonara är jättegott tycker jag.
      Såg att det hade blivit plus grader där hemma. Och nu verkar det som det kommer att vara det ett tag framöver med.
      Vi har haft soligt och +18 grader idag.
      Kram

      Radera
  5. Jag kollade väl och länge efter just en fågel, men förstår vad du menar nu hihi. Samt så gott brödet see ut, du får skicka lite åt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var min fantasi som skenade iväg på morgonpromenaden. Jag såg fågeln klart och tydligt när jag knäppte kortet 🤪😉😁.
      Det var jättegott.

      Radera
  6. Jag älskar pasta och är så glad att det finns varianter som jag kan äta. Gärna linspasta för att få i mig mer proteiner (äter ju inte kött). Nybakat bröd är det bästa, med hård skorpa.. mums.. tyvärr går det inte att få sååååå gott glutenfritt, men jag är glad att jag åtminstone har goda frallor jag kan äta. Den fågeln var enorm verkligen! Vi njuter nu av sol, vindstilla och mer sol.. underbart väder ett par dagar till! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det finns varianter på pastan, och linspasta är rätt gott tycker jag med.
      Ja, gud så gott det är. Det är synd att det är så svårt att baka glutenfritt. Eller inte svårt, men att det blir samma likadant som vanligt bröd.
      Visst var den 😉😀.
      Vi har haft sol och knappt någon vind idag heller. Men kände att det börjat att blåsa lite nu när jag var ute sista svängen med Ixa.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.