2024-04-07

Det var väldigt länge sedan jag tog en marknadsrunda

 

Efter frukosten tog gubben och åkte iväg till Mercadona för att köpa lite frukostgrejer till våra vänner som skulle komma ner till sitt hus. De skulle landa 23.30 på lördagskvällen, och då kan det vara gott att ha något i kylskåpet på morgonen. Så man slipper åka till affären det första man gör. Efter handlingen åkte han till deras hus och satte på el och vattnet och stoppade in varorna i kylen. Sedan var uppdraget klart.

Under tiden gjorde jag mig i ordning för att ta en marknadsrunda lite senare. Så efter 12.00 gick jag iväg och bestämde med gubben att vi skulle ses strax för 13.00 på Da Mario och ta en marknadsöl.

Jag skulle ha en liten tygplånbok som jag lägger mina nycklar i. Enklare att veta vad nycklarna finns i väskan då. Så slipper man rota runt i den. Jag gav bort min i höstas till Amelia när de var här. Och sedan hade jag en i reserv i pryllådan som Elvis fick. Så nu var det dags att köpa en ny till mig igen.

Det var mycket folk på marknaden. Men jag kollade bara efter min tygplånbok, så det gick fort. Sedan var det bara att gå raka vägen till Da Mario.

Vi kom nästan samtidigt dit jag och gubben. Men innan vi satte oss så fick Ixa springa runt lite i parken. Vi satt där ett bra tag och njöt innan vi gick hemåt.

På kvällen körde gubben igång grillen och han grillade fläskfilé. Jag fixade ungsrostade morötter och vitkål till köttet.

När det var dags för tv:n så blev det en film på Netflix som vi kollade på.


Vi tog en morgonpromenad i byn.


Länge sedan, men jösses vad folk det var.


Den här köpte jag för 1€.


Vi delade på en Mozzarellapizza med aioli till.


Sedan knallade vi hemåt.


Den här lilla allmänningen brukar jag gå över ibland med Ixa. Igår var det förmodligen en uteliggare som kamperade där i huset. Han höll på att måla väggen med färg på fingrarna. Det han skrev med röd färg var, Jesus is love.


Så gott med grillat.



Hutch Mansell, en underskattad och förbisedd pappa och make som tar emot livets smällar och förödmjukelser utan att någonsin slå tillbaka, en "nobody". När två tjuvar bryter sig in i hans förortshem en natt, avstår Hutch ifrån att försvara sig själv och sin familj i hopp om att förhindra allvarliga våldsamheter.

16 kommentarer:

  1. Härligt med marknad! Låter som en skön dag och maten ser verkligen god...
    Söndag igen! Vart tar veckorna vägen?
    Kram från ett blåsigt Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en bra lördag.
      Vart veckorna tar vägen, undrar jag med 😊.
      Vi har soldis idag och ingen vind alls.
      Kram

      Radera
  2. Haha, sådär ser gatorna alltid ut här i Bcn😄 som att vi alltid har marknad typ, men man har vant sig 😉 smart med en liten egen tygpåse till nycklarna🙌 Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet att det är knökfullt på gatorna hos dig 😃. Både med bilar och människor. Var ett helskotta när vi jobbade och skulle lossa på plats.
      Man har ju en del i väskan så då vet jag var nycklarna finns i alla fall 😉.
      Kram

      Radera
  3. Det var inte dåligt med folk på marknaden och ännu mer lär det väl bli framöver.
    Grillat är alltid ett säkert kort så jag förstår att det smakade bra. Här blev det grillad korv till lunch i dag och det smakade väldigt bra :D
    Kram och god söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir ju det.
      Ja, det är ju det.
      Kram

      Radera
  4. Det blev en lagom investering där på marknaden minsann. 😉 Den där pizzan såg mumsig ut. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det blev det 😃.
      Den är försvinnande god.
      Kram

      Radera
  5. Det finns ofta samma saker på marknaderna tycker jag, så det är ingen ide att springa dit varje vecka. Men när en vet vad en behöver är det ju jättebra att hitta både bra och billigt! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, men ibland är det skoj att göra en runda där tycker jag.
      Kram

      Radera
  6. Mozarellapizza låter smarrigt. Vilken bra idé med en liten tygväska/plånbok. Jag rotar och rotar jämt för att hitta det jag ska ha. Ha det fint! Kraaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är supergod den pizzan.
      Man har ju så mycket alltid i sin väska och får rota runt efter grejerna man ska ha. Nu vet jag var nyckeln är i alla fall 😉.
      Kram

      Radera
  7. Hej Carin! Verkligen fullt med folk på marknaden... lite kul att titta på alla människor. Fin portmonnä till dina nycklar fick du tag på också. Låter som en fin lördag med massor av gott att äta. Det din gubbe gjorde för paret som kommer ner är GULD!! Tänker på min mamma. När maken och jag var på semester så kom vi alltid hem till ett renstädat hus och ett fullt kylskåp. Kan sakna det... Det är värdefullt att ha vänner som ni.

    KRAMAR Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Ja, det var det och lite skoj är det med att kolla in folk.
      Vi hjälper våra svenska grannar som bor bredvid oss med deras hus. Även en del vänner som har hus här nere.
      Kram

      Radera
  8. Vilken fin liten tygpåse att ha nycklarna i.
    Maten ser som alltid supergod ut. =)
    Jag hoppas att ditt blodtryck blivit bättre med den nya medicinen.
    Kram Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är fin och bra till nyckelpåse 😉.
      Tack.
      Ja, det har det när jag kollar själv varje morgon. Ska tillbaka igen för en efterkontroll snart igen efter jag har tagit en del prover.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.