2024-04-02

April, april

 

Vi höll oss hemma och vi lurade inte varandra med något pranks heller som många gör när det är 1 April.

Jag drog igång en maskin med tvätt och när den var klar så tog jag med mig tvätten och mina hörlurar upp på takterrassen. För när jag hade hängt tvätten landade jag i en solstol och där låg jag och lyssnade på min bok.

Ixa gjorde mig sällskap i solstolen ett par gånger. För när det blev för varmt så hoppade hon ner och lade sig under bordet en stund innan hon hoppade upp igen.

Gubben pysslade med växterna och konstaterade att det är dags igen att spola av golvet efter blåsten och regnet som varit. För det har varit lite sand i det och det syns tydligt på golvet. Men eftersom det blåste igår med så väntar vi lite med det.

När det var dags för middag på eftermiddagen åt vi den nere på altanen för vinden hade ökat lite.

Kvällen blev som vanligt vid tv:n innan sängdags.


Morgonpromenaden var skön. Kanske lite kylig men blåsten hade inte börjat ännu i alla fall.


Låg under tvätten uppe på takterrassen. Som gav mig skugga emellanåt när den fladdrade i vinden.




Hösten river i Åre. Trots att turisterna ännu glittrar på lyxrestaurangerna har lokalbefolkningen börjat planera för jakten och mörkret.
Ovanpå en igenbommad tågstation bor den avdankade lokalredaktören Vera Bergström. Hon sover med en älgstudsare under sängen och brottas med såväl ständiga klimakterieblödningar som med livet som aldrig blev.
När en kvinna hittas mördad i skogarna på Åreskutans baksida tar hon motvilligt på sig uppdraget att skriva ett reportage om bybornas rädsla. Men längs vägen blir hon allt mer besatt av att ta reda på vem offret var, vem som mördat henne – och varför. Det dröjer inte länge förrän Vera själv är i fara.


Det blev pasta till middag.


Det här ogräset, för det tror jag att det är. Kallar jag för den spanska tussilagon. Den dyker upp överallt på allmänningarna på våren. Så det måste vara en spansk tussilago 😉😁.

16 kommentarer:

  1. Vacker tussilago, smaskig pastarätt och bra bok... vad kan man mer behöva?
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte så värst mycket mer 😉😀.
      Kram

      Radera
  2. Bäst att hålla sig undan lite så man inte blir lurad på 1a april. 😉 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en lösning 😉😁.
      Kram

      Radera
  3. En lugn och skön annandag påsk! Vi lurade inte varandra heller men jag tyckte det kryllade av skämt på nätet.
    Så fina ´"spanska tussilagon".

    Önskar en fin tisdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade vi.
      Och jag såg också en del skämt på nätet.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Söt spansk tussilago! Låter härligt där på altanen med både bra bok och hund :) Bra med lite boktips också...
    Nu vecka - nya utmaningar! Ta hand om dig :)
    Kram från ett grått Öland & Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen gul och fin.
      Det var en skön dag på taket.
      Precis 👍 och detsamma till dig
      Kram tebax från ett soligt Spanien.

      Radera
  5. Jag gillar Spansk tussilago. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är gul och fin 😉😀.
      Kram

      Radera
  6. Hej Carin! Det var ett vackert ogräs. Som små solar! Den boken har jag hört talas om. Är lite nyfiken på den. Jag glömde luras igår. Brukar vara bra på det. Har lurat mina klasser flera gånger, haha! Även maken och mina barn! Men inget igår.

    KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Ja, den är söt. Har aldrig provat och plocka några som man gör med tussilagon hemma när den kommer.
      Jag tycker den är bra. Bara lyssnat på halva än så länge.
      Det var länge sedan jag lurade någon 1 april.
      Kram

      Radera
  7. Jag gillar Saras böcker, har läst dem alla. Jag luras aldrig längre, men när jag var barn så var det roligare, särskilt eftersom det är min födelsedag :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar det lilla jag har lyssnat på en så länge.
      Det var väldigt länge sedan jag lurade någon den 1 april med.
      Kram

      Radera
  8. Ligga i solen på altanen och läsa med en liten vovve som sällskap är min "cup of tea", jag gillar Saras böcker mycket, har läst alla :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte fel alls och jag tror det var du som tipsade mig om boken.
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.