2024-04-28

En varm lördag

 

Igår blev det riktigt varmt för vindarna var sydliga. Men morgonen startade med mörka moln som skingrade sig mer och mer framåt dagen.

Jag tog på mig shorts på morgonen men bytte till tights när jag tyckte det var kyligt. Men som visade sig vara väldigt onödigt. För när jag gick iväg och skulle handla höll jag på att svimma (där tog jag i lite mycket 🙊) av värmeslag. Svarta tights och stekande sol, det blir varmt det.

När jag var tillbaka från min lilla shoppingrunda (Skandinaviska, Chinobutiken och Lidl) tog jag ett varv med Ixa ute på vår allmänning. För igår tyckte Ixa att det var det för varmt mitt på dagen. Då räcker det att bara ta en snabbis på allmänningen och gå in igen och ligga i skuggan.

Gubben pysslade med växterna och bytte vattenfilter och jag själv gjorde bara skoj saker som att virka och måla.

Kvällen blev en stund vid tv:n. Och igår så började Niklas Strömstedts program igen "Tack för musiken" och gästen var Miriam Bryant. Ett bra program med en intervju av artisten blandat med musik tycker jag.


Morgonen började mulet men gick över till sol och värme.


Det här är ett träd som jag gick förbi på min promenad. De är fullt av små fina blomklockor. Vet inte vad det heter och försökte att ta kort med Google på det. Men det blåste så mycket så det blev inget resultat.



Vi åt risotto med både färskost och parmesanost i. Och istället för vitt vin i risotton så tog jag rosévin och det var gott det med.


Ixa tror att hon ska kunna fånga fåglarna. Men de retar bara henne och gör lång näbb åt henne istället.

16 kommentarer:

  1. Retfulla fåglar kan verkligen vara irriterande och speciellt om man inte får tag på dem. En gång lyckades faktiskt vår Miss E men hon blev så förvånad när hon stod där med fågeln i munnen så hon släppte bara den.
    Vilka söta små blommor!

    Önskar en god söndag nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ixa är snabb men jag tror (hoppas ) inte hon får tag i någon.
      Visst är de söta.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  2. Det är ett snödroppsträd, sa min man. 😉
    Allvarligt talat så var det jättefint. Jag har aldrig sett något liknande. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej 😀.
      Ja, de är verkligen fina blommor i trädet. Och jag har aldrig heller sett detta förut.
      Kram

      Radera
  3. Åh vilket vackert träd! Vilka fantastiska blommor! Ja från frost har vi fått 20 soliga grader direkt...sicken märklig vår vi har!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det och blommorna är jättefina.
      Nu har vi bara regn hos oss. Men hoppas värmen håller i sig hos er. För vi behöver verkligen det här regnet.
      Kram

      Radera
  4. Så vackra blommor. Härligt att ni har fått lite värme. Idag är det för första gången över 20 grader i solen. Så underbart ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de.
      Den varade i en dag för nu ska vi ha regn ett par dagar.
      Låter toppen hos er. Hoppas nu det håller i sig med. För nu har ni fått väntat länge på våren.

      Radera
  5. Ett så fint träd med så söta blommor! Skönt ni hade en varm dag, vi har lite kyligt här nu.. :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blommorna är jättefina.
      Vädret växlade natten som var och nu är det regn och mulet här.
      Kram

      Radera
  6. Hej Carin! Underbart! Värmen har även kommit till oss... älskar't! Men här blir det inga shorts än. Vackra söta klockor... och alltid god mat hos er. Niklas Strömstedt med gäster gillar vi också. Förra gången var med Per Gessle. Mycket bra!

    Fin söndagskväll till dig! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Såg att temperaturen stigit där hemma och det är väl på tiden att våren stannar nu.
      Här fick vi ett bakslag i natt och det kommer förmodligen hålla i sig ett par dagar nu.
      Okej, jag trodde att det här var det första som var. Då ska vi kolla de andra på Svt-play.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  7. Full fart på Ixa. Tur för fåglarna att dom har sina vingar så att dom kan flyga ifrån henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är verkligen full fart på henne. Och jag tror inte att hon skulle hinna ifatt en fågel även om hon är snabb.

      Radera
  8. Vilket skönt väder ni har. Väntar fortfarande på värme här.
    Men det ska bli upp mot +20 här i veckan. Det tackar jag inte nej till.
    Vilket vackert träd. Har aldrig sett ett sånt. Undrar vad det är.
    Ixa springer verkligen av sig i fågeljakten haha.
    Ha en fin vecka nu.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  9. Det var i lördags det var fint. Nu har vi regnväder hos oss, men det är behövligt. Men temperaturen har sjunkit något enormt.
    Låter härligt att ni äntligen får smaka på vårvädret i Sverige.
    Gubben googlade och det är ett Kurrajongträd kom vi fram till.
    Jo, hon gillar att rusa av sig på stranden. Finns det även en mås eller duva att jaga så är det bara ett +
    Detsamma till dig.
    Kram

    SvaraRadera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.