2024-04-19

En tablett till

 

Igår stod vårdcentralen på agendan. Jag hade en tid där kl.12.00 för att ta EKG och sedan prata med min läkare om provsvaren för blodproverna jag tog förra veckan.

Jag kom in på utsatt tid och slapp att sitta och vänta. EKG gick rätt snabbt att ta och sedan tog hon även mitt blodtryck innan jag var klar. Jag frågade om jag skulle gå direkt till min läkare, men det skulle jag inte. Utan hon knappade lite på datorn och fick ut en lapp med en ny tid till henne. Tiden var 13.30, så det var bara att fördriva tiden där i Cabo Roig tills det var dags.

Nu var det ju torsdag och då är det marknad där i Cabo Roig precis bredvid vårdcentralen. Så vi gick och kollade lite på marknaden och sedan gick vi till ett café och tog en tostada con tomate och tittade på folk.

Det ringde i gubbens mobil när vi satt där och han såg att det var från LAH. Vi förstod med en gång vad det gällde, svärfar hade somnat in. Han hade hämtats till LAH dagen innan och gubben hade varit i kontakt med LAH under gårdagskvällen. Det var skönt att han äntligen fick somna in. För det fanns ingen återvändo för han.

När jag kom till läkaren så berättade hon att mitt hjärta var bra och blodtrycket har stabiliserat sig efter min nya medicin. Alla prover (5st. A4 sidor) som de hade tagit på mitt blodprov var okej, förutom ett som gällde mitt kolesterolvärde. Det låg lite för högt så det fick jag en tablett för.

Vet att jag hade lite för högt i Sverige för många år sedan när jag gjorde en hälsokontroll. Och att jag blev väldigt förvånad då, eftersom jag lever som de rekommenderas att göra för att ha ett bra kolesterolvärde. Men man kan ha höga blodfetter ändå p.g.a. ärftliga orsaker. 

Så nu äter jag två mediciner och två vitamintabletter. Så det kanske är dags att köpa en dosett till mig med nu🙄.


Vi tog oss inte till havet igår heller. Men vi såg det på håll.


Cabo Roig har inte lika stor marknad som vi har. Utan en marknad man betar av på nolltid.


Soligt var det igår med.

16 kommentarer:

  1. Skönt att det fungerar med dina mediciner. Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns bra nu och jag hoppas det får vara det nu med.
      Detsamma / Kram

      Radera
  2. Så skönt att medicinen fungerar. Får beklaga men som du sa , var kanske skönast för honom, när det inte gick att göra något. Men är svårt ändå. Ha en så skön helg i alla fall. Kram Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är skönt att man mår bra igen 😉😀.
      Det här var väntat med svärfar och då känns det bra att det gick fort ändå.
      Det är klart att det är tungt men så är livet emellanåt tyvärr.
      Ha en fin helg.
      Kram

      Radera
  3. Så skönt att ditt blodtryck stabiliserat sig och att så gott som alla prover var bra. Husse och jag äter samma mat så klart och husse medicinerar sedan flera år tillbaka mot höga blodfetter medan mina värden är alldeles utmärkta. Så ja, det finns helt klart en ärftlig faktor också.
    Beklagar sorgen med makens pappas bortgång. Med tanke på att det var som det var så blir man nästan tacksam för när det går fort. Sedan finns så klart sorgen, saknaden och tomheten där ändå.

    Önskar en god fredag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt att blodtrycket är okej nu. Och kolesterolet är nog ärftlig faktor här.
      Det känns skönt att det gick fort. Men sorgen finns där såklart.
      Detsamma.
      Kram

      Radera
  4. Hej Carin! Soligt och skönt hos er. Beklagar sorgen. Men som du skriver hade han kanske gjort sitt här på jorden. Man får fira ett rikt långt liv. Skönt att du får bukt fetthalterna med medicin. Jag köpte en dosett för ett år sedan. Skulle inte fixa det utan den. Så bra för mitt minne/kom ihåg.

    Fin helg till dig! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Precis så är det.
      Ja, det är bra men det är inget som jag känt något av mitt kolesterol.
      Det blir nog så här med. Eftersom jag inte tar alla tabletter samtidigt på morgonen.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  5. Beklagar sorgen! Men jag förstår att ni tycker det är skönt att han fått somna in nu. Men ändå, ett dödsfall är ju alltid chockerande. Dock, han fick leva länge och med ett rikt liv. Jag har en dosett som jag laddar för två veckor. Tar tre tabletter för mitt blodtryck varje morgon. Du hade ju bra provsvar annars, förutom kolesterolet. Men det är lugnt med den tabletten. Peter tar en sådan varje kväll och den gjorde hans provsvar sååå bra igen. Stor kram till er bägge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, och det är klart att man är ledsen. Men det här var skönt för honom.
      Det blir nog en dosett här med. Eftersom jag tar min tabletter morgon och kväll.
      Tack. Kram

      Radera
  6. Skönt att du kommit i balans igen . Sorgligt med P men det var kanske bäst så för alla när läget var som det var. 🥰🥰🥰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är skönt.
      Precis så är det.
      Kram

      Radera
  7. Överlag så har vi lite högt kolesterol, det är nog mer vanligt än det inte är, Det hade jag med när jag tog för några år sedan. Jag fick kolla upp under en period på 3 till 4 månader och de sa då att det var ett normalvärde för mig och inget som skulle göras ngt åt fortsatt. Skönt att allt annat var fint. Samt tråkigt med svärfar kram till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det kanske. Och det kändes bra att allt annat är okej med mig.
      Verkligen tråkigt. Men det var bäst det som skedde. Han var så dålig.
      Tack kram

      Radera
  8. Vad bra att så många prover var bra och att din medicinering för det höga blodtrycket hjälper. Jag har också för högt kolesterol, jag äter för mkt ost.. :) Men ingen tablett än så länge, hoppas jag slipper. Beklagar förlusten! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kändes bra att allt var okej förutom kolesterolet då 🙂. Vi får hoppas att du slipper någon tablett.
      Tack
      Kram

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.