2024-04-23

Ny vecka

 

Vi blev hemma för det var mycket telefontid för gubben gällande svärfar. Frågor och svar som gavs och ett och annat frågetecken som gjorde att vi lade pannan i djupa veck båda två.

Men jag kan berätta en grej som nu hänt på min morgonpromenad. I förra veckan mötte jag en kille på en cykel när vi var ute och gick. Inga fördomar mot folk men han är typiskt en uteliggare. Inte någon som är på väg till jobbet på morgonen. 

Men man kan väl säga att det var väl det han var när jag mötte honom. När han passerade Ixa och mig så sa han good morning, och jag hälsade tillbaka. När Ixa och jag hade kommit en bit ner på gatan kom killen och åkte förbi oss i en sjujäklars fart på sin cykel. Och på ryggen hade han en rullator.

Så han hade stulit en rullator någonstans på en gård på gatan där vi hade mötts alldeles nyss. 

Igår så mötte jag samma kille igen fast på en annan gata där det håller på att bygga en massa nya hus. Jag såg inte vart han kom ifrån men i ena handen höll han 2 st. mindre borrmaskinsväskor. Förmodligen så hade han varit inne på bygget och stulit dem.

Så ett jobb har han definitivt men det är ett tjuvjobb för att han ska kunna överleva och klara sig. Så sorgligt men tyvärr så är det vardagen för många.


Vi gick förbi havet på morgonen.


Det blev vegetarisk middag igår med. Kikärt och majsbiffar.


Så har vår Paul McCartney börjat blomma och det doftar ljuvligt.


 

14 kommentarer:

  1. Det är svårt att veta hur man själv hade överlevt om man hade så tuffa omständigheter. Förhoppningsvis slipper vi det. Kram

    SvaraRadera
    Svar

    1. Så är det. Man har inte en aning hur det skulle vara.
      Det får vi verkligen hoppas.
      Kram

      Radera
  2. Så många människoöden som finns. Och alla har fullt upp med sitt.
    Underbar ros!
    Ha en fin dag.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så, på gott och ont.
      Den doftar ljuvligt
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  3. Man kan väl säga att han är aktiv i sin bransch i alla fall... Sorgligt att det ska vara så men jag har inte en susning om hur det sociala skyddsnätet fungerar i Spanien. Uteliggare finns ju även i Sverige tragiskt nog.

    Kram och god tisdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man verkligen säga. Och det är inget som jag är insatt i och kan heller faktiskt.
      Jo, jag vet. De finns över allt.
      Detsamma till dig.
      Kram

      Radera
  4. Visst finns det många trasiga människor omkring oss. Jag ser dem också här. Har tom sett folk stjäla mat i affärer. I ett skogsparti lite längre bort i Reston finns en hel tältstad med hemlösa. Det ligger ganska nära ett härbärge för dem som har det svårt och jag antar att de kan gå in där och få sig en bit mat, men vad vet jag egentligen? Det ligger också nära polisstationen, vet inte om det är en slump heller? Men de får hållas där i skogen. Man kanske inte har ngt val alls. Det är i affären närmast den jag brukar veckohandla, och det är där jag sett hur hemlösa stulit. Jag brukar tänka att de fasiken ofta inte har annat val, men tragiskt är det. SÅ tragiskt. Må vi aldrig hamna där. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen tragiskt.
      Och det får vi hoppas att vi slipper hamna på gatan.
      Kram

      Radera
  5. Jag har funderat på om jag ska skaffa rosor, men har inte bestämt mig än. Den du visar är jättefin! Grönsaksbiffar är väldigt gott :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är fin och den luktar ljuvligt.
      Visst är det. Och det går snabbt att fixa till.
      Kram

      Radera
  6. Hej Carin! Det var det fräckaste, men som du säger. Det är väl ett sätt att överleva.
    Dina majsbiffar blev jag sugen på och rosen är ljuvlig!

    Fin tisdagskväll till dig! KRAM Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halloj!
      Jo, det är väl det för en del tyvärr.
      De var kryddiga och goda.
      Rosen doftar ljuvligt.
      Kram

      Radera
  7. Vad trist med tjuverierna. Hoppas att han hittar ett annat lagligt jobb istället. Men med hans bakgrund är det säkerligen svårt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är sorgligt för dessa människor, tyvärr.

      Radera

Tack för att du besöker min blogg och lämnar en liten kommentar.